TORNA EL CINEMA EN VALENCIÀ

Comencem l'any amb Cinema en valencià! Els serveis lingüístics de les universitats públiques valencianes consoliden i amplien la programació de cinema en valencià per terres valencianes.

A partir del 10 de gener i fins al 6 d'abril es podrà veure en valencià més cinema (13 pel·lícules doblades en valencià i 13 pel·lícules més subtitulades en valencià) a la ciutat de València i, enguany, a més, també a Alacant, Castelló, Alcoi i Gandia.

Enguany, amb la nova programació, es consolida i amplia Cinema en valencià. S'augmenta el nombre de films (13 pel·lícules doblades i 13 pel·lícules més subtitulades, exceptuant-ne la programació de cinema infantil i juvenil que es farà a la primavera) i s'eixampla la programació per diverses ciutats amb seus universitàries: Castelló, Gandia, Alcoi i Alacant, a més de València.

Aquest ambiciós projecte de fer una programació de cinema en valencià a la ciutat de València sota el títol Cinema en valencià, que va nàixer per iniciativa del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València (UV) i de l'Àrea de Promoció i Normalització Lingüística de la Universitat Politècnica de València (UPV), creix i es consolida en tots els aspectes. Al projecte s'han afegit el Secretariat de Promoció del Valencià de la Universitat d'Alacant (UA) i el Servei de Llengües i Terminologia de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI). Amb això les universitats valencianes intenten pal·liar l'absència d'oferta de cinema en valencià en les pantalles valencianes, ja que el sector sols compta amb escasses o tímides iniciatives privades i d'algun ajuntament, i l'absència de suport per part de les institucions públiques valencianes d'àmbit superior.

A València, el Servei de Política Lingüística de la UV i l'Àrea de Promoció i Normalització Lingüística de la UPV, divideixen la programació en dos blocs: del 10 de gener al 23 de febrer i del 28 de febrer al 6 d'abril.

Del 10 de gener i al 23 de febrer es projectarà la primera tanda, de 14 pel·lícules subtitulades o doblades en valencià, de Cinema en valencià 2006 en dues sales cinematogràfiques de la ciutat de València amb les quals els serveis lingüístics de les universitats valencianes han arribat a un acord de col·laboració.

Es tracta de la continuació d'una extensa i diversa oferta de cinema -mai no projectada en valencià a les sales del País Valencià-, que comprèn pel·lícules de recent estrena, pel·lícules actualment en cartellera i clàssics que no s'han pogut veure mai ací en versió valenciana. La programació de les dues tandes de Cinema en valencià 2006 s'integra per una doble oferta: pel·lícules per al gran públic doblades al valencià i pel·lícules per a aficionats al cinema de qualitat subtitulades en valencià. Oferta que es pretén ampliar a la primavera amb una programació especial de cinema infantil i juvenil en valencià, en sessions matinals.

Cada dimarts, a les 20 h, es projectarà una pel·lícula doblada al valencià als Cines Aragón. Entre aquestes, des del 10 de gener fins al 23 de febrer, podrem veure recents estrenes amb gran èxit de públic i crítica com la nova versió de Star wars III. La venjança dels Sith, de George Lucas; l'última superproducció de Steven Spielberg, La guerra dels mons; La vida secreta de les paraules, de la internacional Isabel Coixet; la meravellosa i dolça Charlie i la fàbrica de xocolata, de Tim Burton; l'última entrega de Harry Potter: Harry Potter i el calze de foc; El secret dels germans Grimm, de Terry Gilliam, i La llegenda del Zorro, amb Antonio Banderas.

Cada dijous, a les 20 h, es projectarà una pel·lícula subtitulada en valencià als Cines Albatros. Des del 10 de gener fins al 23 de febrer, podrem veure l'última pel·lícula del genial Woody Allen, Match Point; un clàssic del cinema europeu, Saraband, d'Ingmar Bergman; Arcàdia (Le couperet), del contestatari Costa-Gavras; Manual d'amor i Vent de terra, dels italians Giovani Veronesi i Vincenzo Marra, respectivament, i Les brocadores (Brodeuses), d'Éléonore Faucher.

Cinema a Alacant
I també a Alacant, a partir del dijous 12 de gener, a les 19.45 h, als Cines ABC Gran Via, el Secretariat de Promoció del Valencià de la UA, en col·laboració amb el Vicerectorat d'Extensió Universitària i el Vicerectorat d'Estructura i Desenvolupament Institucional, oferirà pel·lícules doblades al valencià. Les quatre primeres seran les següents: Charlie i la fàbrica de xocolata, de Tim Burton (12 gener); Star wars III. La venjança dels Sith, de George Lucas (26 gener); Harry Potter i el calze de foc (9 febrer), i La vida secreta de les paraules (23 febrer), d'Isabel Coixet.

Es podran recollir invitacions per a assistir a les projeccions en el Punt d'Informació Cultural (PIC), Centre 14 i Seu Universitària Ciutat d'Alacant.

A finals de febrer es farà pública la programació del segon bloc de pel·lícules de Cinema en valencià 2006.

L'entrada a totes les sessions serà gratuïta amb el carnet universitari de la UV o la UPV, o, en el cas d'Alacant, la UA. El públic en general tindrà una entrada reduïda de només 3 euros.

Més informació en la pàgina creada per al cinema: www.uv.es/spl/cinema.

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua