LA ESCUELA DE LA CONVIVENCIA, EN EL DOCUMENTAL DEL MES

La història d’una escola que aposta per un model de convivència entre pares, mestres i nenes israelians i palestins com a sortida al conflicte que pateixen, és la sinopsi del Documental del Mes Bridge Over the Wadi, que s’exhibeix el divendres 7 de desembre, a les 20.00 i 22.00 hores al cinema Navas d’Alacant, amb versió original en hebreu i àrab amb subtítols en català

A partir dels disturbis creats arran de la Segona Intifada, a l’octubre de l’any 2000, la distància i segregació entre la comunitat jueva i àrab de la zona Wada Ara va escalar de forma vertiginosa. Al mes de març de l’any 2004, per primera vegada a Israel, un grup de pares àrabs i jueus de l’àrea del Wadi decideixen establir-hi una escola conjunta, binacional i bilingüe. Després demoltes lluites, l’escola va obrir per cent nens (cinquanta àrabs i cinquanta jueus). El film segueix el primer any de l’escola i mostra, a través de les històries dels personatges, com és de fràgil i complicat l’intent de crear una atmosfera de coexistència enmig de la complicada realitat que els envolta.

Aquesta idea d’obrir un centre escolar mixt en un poble palestí, en una regió tan traumatitzada, semblava molt improbable. Però, malgrat la controvèrsia inicial, la desconfiança mútua i els sentiments racistes, a pesar de les batalles legals amb el Ministeri d’Educació i tantes altres trampes i obstacles, l’escola obrí les seves portes i començà el seu recorregut amb un èxit increïble.

Tot i així, les dificultats no han desaparegut del tot, desafiant contínuament l’existència de l’escola. Molts pares temen que els seus fills perdin la seva identitat cultural en una escola multicultural. Com a reacció a aquesta por, molts han optat per treure’ls del centre, mentre que d’altres intenten reforçar la identitat dels seus fills, fent la trobada de les dues cultures encaramés dificultosa.

Contràriament a altres pel·lícules que tracten el conflicte israelopalestí amb un deix de desesperació i pessimisme, Bridge Over the Wadi, ofereix una alternativa realista: cent nens, àrabs i jueus, creixen junts. Cent nens, el seu nombre i la seva influència destinat a créixer en la societat israelita, prova que no és impossible de viure plegats. En oposició als pares que no sempre descobreixen les seves ànimes i van alerta a no semblar racistes o naïfs, els nens reflecteixen la realitat exactament com és: desafiant i difícil però alhora simple i bella.

Fitxa tècnica

Israel, 2006, 55 minuts

Directors: Barak i Tomer Heymann
Producció: Heymann brothers film company.
Muntatge: Lavi Ben Gal, Erez Laufer i Ron Goldman
DOP: