EL MUA, REFLEJO Y ALTAVOZ DEL CAMBIO SOCIAL Y DESARROLLO

El Consell Internacional de Museus (ICOM) anuncia que enguany el Dia Internacional dels Museus (DIM) se celebrarà sota el lema «Els museus, agents del canvi social i del desenvolupament». Per primera vegada des de la proclamació del Dia Internacional el 1977, l’ICOM convida els museus d’arreu del món a commemorar-lo amb activitats que es duran a terme tant en el món real com en l'univers virtual.

Amb motiu d'aquest anunci, la presidenta del ICOM, Alissandra Cummins, ha declarat: «Encara que els museus siguen coneguts tradicionalment per les seues col·leccions, un nombre cada vegada més gran de museus exerceix un paper dinàmic en l'exploració de tota una temàtica social amb les diferents comunitats a fi d’afavorir el seu desenvolupament. La funció dels museus en el pla educatiu i ètic consisteix a fer participar les comunitats multiculturals dels nostres dies en la labor museística a través de la realització i concepció d'exposicions i tallers.»

El Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) vol sumar-se a la celebració del Dia Internacional dels Museus programant per a les setmanes del 12 al 18 i del 19 al 25 de maig tot un seguit d’activitats i tallers tant en l'univers virtual de la seua pàgina web: http://www.mua.ua.es/ com en el món real de les exposicions «Mulier, mulieris» i «Diversitat contemporània», que es poden visitar a la sala Sempere del MUA.

Mulier, mulieris» és una mostra nascuda de la II Convocatòria d'Arts Plàstiques que va proposar el MUA per a commemorar el Dia de la Dona. Dels 56 projectes presentats se’n van seleccionar 18 per a ser exposats. Aquestes peces artístiques reflexionen sobre diferents problemàtiques femenines com la violència domèstica, la lapidació, les dificultats d'integració de la dona en l'àmbit laboral, la discriminació sexista o la utilització de la dona com a objecte sexual, però també tracten temes com la identitat femenina, la maternitat o els desafiaments del futur.

«Diversitat contemporània» és una exposició composta per una selecció de 17 obres pertanyents a la col·lecció del MUA. Són creacions que mostren la varietat tècnica, temàtica i de llenguatge presents en la creació artística contemporània.

L'activitat que l'Àrea Didàctica del MUA ha preparat per a «Mulier mulieris» i que està dirigida als alumnes d'educació secundària i batxillerat, consisteix en una visita taller a l'exposició. Després de la visita guiada, en la qual el monitor a través de reflexions i preguntes intentarà motivar el grup perquè participe activament en l'explicació de les obres, arribarà la part pràctica. La idea és situar els alumnes en la posició d'artistes que volen presentar-se a la III Convocatòria d'arts Plàstiques «Mulier, mulieris». Per a fer-ho hauran de dissenyar un projecte d'obra d'art en el qual hauran d’explicar el tema i el significat de la peça i com pensen realitzar-la (incloent-hi dibuixos, gràfics, mesures, materials, instruccions de muntatge, etc.).

L'activitat entorn de la mostra «Diversitat contemporània» està dirigida a alumnes d'educació primària. La nostra intenció és seleccionar entre les obres de l'exposició les que reflectisquen d'una manera més directa la temàtica social que proposa el DIM 08. Una vegada analitzades les obres, es proposarà als alumnes que facen un dibuix que destaque la importància de la creació artística com a vehicle per a canalitzar reflexions sobre diferents problemàtiques socials.

Tots aquests treballs participaran en la vuitena edició dels Tallers Didàctics del MUA, que culminarà amb el lliurament de premis el dia 14 de juny a les instal·lacions del Museu Universitari.

Finalment, el Museu de la Universitat també vol celebrar el DIM obrint les portes del món virtual a través de la seua pàgina web, dins de la qual es podrà visitar una secció lúdica, educativa i creativa amb passatemps, jocs i altres activitats que tindran com a fons les obres artístiques de la col·lecció que, per la seua temàtica, puguen ser un factor de canvi social i desenvolupament.

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua