La Universidad de Alicante conmemora el Año de Enric Valor

En l’any que es compleix el centenari del naixement de l’escriptor i gramàtic castallut Enric Valor i Vives (1911-2000), la Universitat d’Alacant es suma als homenatges i celebracions amb la organització de la exposició Paisatges de Valor. Segons la vicerectora d’Extensió Universitària de la UA, Josefina Bueno Alonso, la mostra és “un espectacular maridatge entre literatura i paisatge que s’insinua als sentits i els sentiments en cartells de gran format, concebuts com un tot harmònic on es donen la mà la literatura, l’art fotogràfic i el disseny”.

L’exposició ha estat presentada aquest matí en una roda de premsa presidida per rector de la Universitat d’Alacant, Ignacio Jiménez Raneda. L’acte ha tingut lloc a l’edifici del Rectorat de la Universitat d’Alacant a la que han assistit tant els artífex de la mostra com els representants de les institucions patrocinadores. A més del rector i l’anomenada vicerectora, hi han estat presents el vicerector de Tecnologia i Innovació Educativa, Faraón Llorens Largo, la presidenta de la Comissió de l'Any Enric Valor, en representació de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó Domènech, el patró de la Fundació Bromera per al Foment de la Lectura, Enric Lluch i Girbés, els professors coordinadors del projecte, Joan Borja Sanz i Vicent Brotons Rico, els fotògrafs autors de les imatges, Nicolau Borja Sanz i Vicent Olmos Navarro i el dissenyador dels cartells i les cobertes del catàleg, Sergi Segura Llopes.

El projecte Paisatges de Valor, consisteix en la instal.lació en diferents espais del campus, de 248 cartells de gran format amb fotografies dels paisatges i els textos al·lusius que va crear Enric Valor en les seues 36 Rondalles Valencianes. Corredors, rebedors, cafeteries, aularis, biblioteques, Rectorat... comptaran des de hui amb els textos i les imatges valorianes. L’objectiu és, segons Vicent Brotons, “reinvidicar una mirada literària al país i on, és clar, les comarques meridionals del nostre àmbit universitari tenen un pes específic ben evident”. Joan Borja ha reconegut que malgrat la complexitat del projecte, han aconseguit “plasmar l’espai geogràfic que va de Sagunt a Monòver —de nord a sud— i de Dénia a Villena —d’est a oest—, territori del cosmos rondallístic valorià, en imatges artístiques, tan reals com belles, que recorren sendes i carenes; rius i barrancs; viles i ciutats; castells i palaus; llogarets i masos... Tot un món, marcat per una toponímia ben nostra, d’un univers costumista i meravellós”, i per tant “descobrir l’enorme potencial de sensualitat que vessen”.

Els cartells mostren espais d’una vintenta de municipis que Valor va aconseguir immortalitzar amb la seua literatura. L’exposició s’acompanya d’un atractiu catàleg, editat pel Museu de la Universitat d’Alacant, que aplega el conjunt de cartells. A més, en la línia de la política divulgadora i descentralitzadora de la UA, s’ha fet una doble edició de l’exposició per tal d’oferir-la a tots els municipis, institucions i entitats cíviques perquè puguen exposar-los dins de les seues programacions culturals.

El vicerector de Tecnologia i Innovació, Faraón Llorens, ha resaltat en nom de la UA “l’excelent treball realitzat per aquest equip multidisciplinar de professionals” i ha agraït la col.laboració de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) i la Fundació Bromera per al Foment de la lectura.

Un any d’activitats
Des de començament d’aquest curs acadèmic, la Universitat d’Alacant, ha estat compromesa en la celebració de l’”Any Valor”, com ha denominat el 1911 l’AVL. El compromís i el reconeixement de la institución acadèmica amb l’escriptor ve de lluny i en 1999 va ser nomenant Doctor Honoris Causa per la Universitat d’Alacant.

Les activitats que estan realitzants durant l’any van des de les conferències de divulgació del Vicerectorat d’Extensió Universitària, en què participen els estudiosos i experts en l’obra valoriana de la nostra universitat, com a la jornada que es va celebrar a la Facultat de Filosofia i Lletres, organitzada per l’Insitut Interuniversitari de Filologia Valenciana. Sense oblidar que ja el curs passat s’inaugurà la Biblioteca Enric Valor, a la Seu Universitària d’Alacant, fons bibliogràfic relacionat amb l’escriptor creat per la delegació d’Alacant de l’Institut d’Estudis Catalans que, durant aquest curs, ha organitzat en les instal·lacions de l’esmentada seu d’una tertúlia valoriana a què han assistit destacats estudiosos de l’obra de l’escriptor.

Per a l’estiu, el Departament de Filologia Catalana dirigeix un curs monogràfic dedicat als aspectos didàctics en l’obra valoraiana, que forma part de la oferta docent de la Universitat d’Estiu Rafael Altamira amb el títol “El valor escolar d’Enric Valor”. També per a l’estiu la UA inaugurarà altra exposición, “Enric Valor. El valor de les paraules”, de l’AVL, que tornarà al campus de la UA a la tardor. A més, per a l’inici del pròxim curs està prevista la realització d’un congrés dedicat específicament a aprofundir en l’estudi de l’escriptor i a la Biblioteca Virtual Joan Lluís Vives —l’àrea de les lletres catalanes de la Miguel de Cervantes— ja està preparant-se un portal dedicat a Enric Valor.

Fichero adjunto: Presentación a cargo del rector de la UA

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua