IV Seminari d'estudis hagiogràfics. Reflexiones y perspectivas en el ámbito hispano

Alicante, 14 de noviembre de 2017

Según nos explica la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, los relatos hagiograficos, construidos alrededor de la vida de santos o de personajes milagrosos, constituyen un género literario histórico diferencial, de lectura primordial durante siglos y, en la actualidad, nuevo foco de interés para los estudiosos y también para el lector curioso, que encuentra en estas narraciones la vertiente religiosa de la literatura fantástica; textos que son, en buena medida, la base del imaginario colectivo hispánico y europeo. De hecho, en el mundo clásico, dominado ideológicamente por el cristianismo, "las biografías de héroes, emperadores y capitanes o filósofos fueron dejando su lugar a las de estos otros personajes singulares que representaban un ideal espiritual" (wikipedia).

Dentro de este marco, el Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, el Departament de Filologia Catalana de la Universitat d'Alacant y el Proyecto "La literatura hagiogràfica entre el manuscrito y la imprenta" del Ministerio de Ciencia e Innovación organizan la IV edición del Seminari d'estudis hagiogràfics el viernes 17 noviembre en la Sede Universitaria Ciudad de Alicante, en el que  investigadores de las universidades de Durham, Norhtumbria, Molisse, París-Sorbonne, Zaragoza y Alicante analizarán la hagiografía desde el ámbito hispánico. Programa

«En els darrers anys, l'hagiografia medieval hispànica ha rebut atenció des de múltiples perspectives d'anàlisi; molts, doncs, han estats els avanços en la matèria, que han permés tant l'accés a un nombre elevat de textos, com esbrinar aspectes significatius de les coordenades de creació, difusió i evolució dels relats al llarg de l'edat mitjana. En aquest sentit, els tres Seminaris internacionals d'Estudis Hagiogràfics celebrats anteriorment (Alacant 2011, Saragossa 2012 i Alacant 2016), organitzats pel grup de recerca EXPLANAT de la UA amb el suport de diferents projectes MINECO, han estat una aposta sòlida per afavorir un fòrum d'encontre i difusió i d'aquests avanços. Un testimoni fefaent de l'èxit obtingut en les edicions anteriors és que els principals resultats de les trobades celebrades i de les activitats dutes a terme, ja han esdevingut recursos essencials de referència en el camp de l'hagiografia (com ara els volums publicats o els recursos que s'apleguen al portal Hagiografia Hispànica de la Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes).

Aquest 4t Seminari d'Estudis Hagiogràfics pretén ser, més encara que les edicions anteriors —centrades en l'anàlisi d'algun aspecte particular—, un espai d'encontre perquè experts internacionals en l'estudi de l'hagiografia hispànica posen en comú les diferents recerques que s'estan duent a terme.»