Saltar apartados

Crítica cultural

Supergrupo
Vencedores y vencidos
Georgina
La gent

Últimes crítiques culturals

16/06/2017
Benaurada innocència. Una ressenya de Jorge Ruipérez sobre Pluto, de l'Aula de Teatre de la UPUA

«És admirable el que, com a col·lectiu, ha aconseguit l’Aula de Teatre de la UPUA amb aquest honest Pluto. Bon treball el de Pascual Carbonell com a pedagog i director d’actors no professionals, encara que correcte i menys estimulant en les decisions sobre la posada en escena.». Llegir més

CulturaTeatre i dansa
08/06/2017
«La Lluna de García Lorca»: un esforç comú contra l'esclerosi múltiple. Per Ferran Riesgo

"Les partitures d’Ortega són elegants i contingudes, i la interpretació de Rodríguez hi va fer justícia; ... l’harmonia moderna de les peces i la seua lleugeresa, només aparent, il·luminaven amb una llum nova la poesia del granadí". Llegir més

CulturaMúsicaLiteraturaCrítica
31/05/2017
"Fregant el límit". Ressenya del concert de la Coral de la UA, per Sara J. Trigueros

«Al llarg d’aquest curs, la Coral de la UA no ha fet més que recollir èxits. A causa d’això, l’agrupació dirigida per Shlomo Rodríguez va entrar el passat 17 de maig al Paranimf amb una seguretat que els va fer mostrar-se, fins i tot en els moments menys brillants, resolutius i animats»...

CulturaMúsicaCrítica
30/05/2017
"Comèdia sense alè". Crítica de Jorge Ruipérez sobre Comedia sin título
El nostre crític escriu sobre l'estrena de la version de "Comèdia sense títol" per part de l'Aula de Teatre de la UA, el passat 19 de maig. «Com ens recorda l’anglès to play o el francès jouer, els clàssics no estan per a actuar-los; estan per a jugar-hi... En aquesta ocasió, tanmateix, practicant aquest lliure joc dramàtic s’han desbordat les regles que comprèn».
CulturaTeatre i dansaCrítica
11/04/2017
Petit teatre d'urgència. Una ressenya de Jorge Ruipérez

El passat 5 d'abril la cia. catalana La Calòrica va representar Sobre el fenomen dels feines de merda al Paranimf de la UA. Així ho va veure el nostre company Jorge Ruipérez: «Quatre escenes, com a vímets, embasten aquest muntatge que s’arreplega sota el cistell temàtic de l’actual precarietat laboral»...

CulturaTeatre i dansaCrítica
04/04/2017
Ressenya sobre l'exposició mulier mulieris 2017, per Carmen Juan Romero

En aquesta ressenya sobre l'exposició mulier mulieris #11, la nostra companya Carmen Juan Romero recorre amb el seu text la sala Eusebio Sempere del MUA per a acostar-nos a la singularitat de cadascuna de les tretze propostes que enguany conformen la mostra, «un ventall de veus darrere de la igualtat de gènere» que no cessa.

CulturaExposicionsCrítica
11/04/2017
Fàcil seducció. Ressenya de "El método Górritz" per Benito Elías García Valero

«L’escena alacantina celebra un dels seus pares, Carlos Arniches, amb una nova posada en escena d’El método Gorritz preparada pel màster en Art Dramàtic Aplicat de la nostra universitat. Aquesta versió musical de la comèdia es va recuperar l’any passat en el marc del cent cinquanta aniversari de l’autor, excusa perfecta perquè Juan Luis Mira activara la seua dramatúrgia més característica...».

CulturaTeatre i dansaCrítica
22/03/2017
"Bach i Purcell tornen als escenaris". Una crònica de Sara J. Trigueros

El passat 15 de març es va celebrar en la Facultat d'Educació de la UA el concert Walk in the Way of Faith a càrrec del grup 152, constituït per membres del Cor de cambra Contrapunctum. Així ho va vore la nostra crítica Sara J. Trigueros.

CulturaMúsicaCrítica
15/03/2017
Ressenya sobre l'exposició "Arcadio Blasco. Art, arquitectura i memòria (1954-1974)", per Carmen Juan Romero

«El 27 de gener de 2017 s’inaugurava en la sala EL CUB del Museu de la Universitat d'Alacant una mostra de l’obra d’un artista que dóna nom a una de les sales del MUA: Arcadi Blasco Pastor.... Un homenatge merescut al narrador d’objectes, “[e]l pintor que es va enamorar de la ceràmica”, com diguera d’ell el crític Rafael Prats.»

CulturaExposicionsCrítica
06/03/2017
Llums i ombres en la quarta gala del Dia de la Ràdio. Una ressenya de Ferran Riesgo

«El concert va ser un bon tancament per a una gala, com avançava, ambiciosa, ben organitzada i sens dubte benintencionada, que no obstant això no permet oblidar el regust agredolç que va deixar l'actuació de Chema Ruiz. Si jutgem per la resposta dels assistents, en tot cas, la vetlada va ser un èxit sense discussió».

CulturaMúsicaCrítica
22/02/2017
"White on Black: la veu del swing". Ressenya de Sara J. Trigueros

«Javier Robles se situa molt prop de la corda de músics que, fa poc més d'una dècada, giraven la mirada arrere amb una dosi justa de nostàlgia. Així sorgeix la idea de rescatar gèneres musicals que havien conegut el seu període de més èxit al llarg de la primera meitat del segle XX»...

CulturaMúsicaCrítica
15/02/2017
"La UA amb el poble gitano". Ressenya de l'espectacle Notes solidàries 2.0, per Ferran Riesgo

"De tots els esdeveniments solidaris en l’organització dels quals la VEU ha tingut un paper principal, potser «Notes solidàries 2.0» és el més ambiciós dels últims anys. Tant l’assistència de públic com el nombre i el nivell dels artistes ho confirmen."

CulturaCrítica
15/12/2016
Toscano, jove promesa en la Seu. Ressenya de Carmen Juan

«Va aparèixer en l'escenari amb un semblant serè i, després d'una salutació concisa, quasi imperceptible, es va llançar a una improvisació sòbria al voltant de motius barrocs que solament explicaria al final del concert, en el moment del bis

CulturaMúsicaCrítica
15/12/2016
La veu a tu deguda. Ressenya de Sara J. Trigueros del concert VEU sollidària amb Asociación Parkinson Alicante

«La qualitat del programa que anàvem a presenciar anava parella a la sobrietat del repertori, que enguany se centrava en peces líriques d'un arc històric que abasta des d'un barroc Henry Purcell fins a començaments del segle XX, amb Giacomo Puccini, si bé l'ordre cronològic es va veure alterat en algunes ocasions».

CulturaMúsicaCrítica
15/12/2016
Desplegament de mitjans per a El viaje de Elliot. Ressenya de Sara J. Trigueros

«Si els aplaudiments són un bon barem, anit el pop-rock mediterrani va estar d'enhorabona. El Viaje de Elliot no necessita presentació després dels èxits que ha obtingut durant l'últim any amb el seu disc Cuentos que olvidé en tu desván

CulturaMúsicaCrítica
09/12/2016
Ressenya de les III Jornades Temàtiques de cinema francòfon

Per Irene Valero i Moran

La setmana passada hem assistit a les III Jornadas Temáticas de cine francófono, les quals dirigeixen María Isabel Corbí i MaÀngels Llorca. Després de les anteriors, ara fa dos anys, no només han igualat el nivell sinó que l’ha superat.

CulturaCinemaCrítica
02/12/2016
Un atac de redempció. Ressenya de "Polifonia" per Benito Elías García Valero

«Difícil és l'elecció entre la dignitat pròpia i la vida aliena. L'obra intenta dissoldre la dualitat culpabilitat/innocència de manera semblant als textos clàssics, que representaven herois tràgics cometent, en ocasions sense ser-ne plenament conscients, actes terribles i mortífers».

CulturaTeatre i dansaCrítica
23/11/2016
En defensa de l'estupefacció. Ressenya de Jorge Ruipérez

Dins de la Mostra de Teatre Español d'Autors Contemporanis, el passat 10 de novembre es va representar en el Paranimf de la UA La exiliada, la negra, la puta, el caracol y la mística, de Cía. Teatro de lo Inestable. així ho va veure el nostre crític Jorge Ruipérez.

CulturaTeatre i dansaCrítica
23/11/2016
Odiar la vida i estimar el teatre. Ressenya de "Misántropo" per Benito Elías García Valero

«Torna al paranimf una de les millors companyies de teatre jove, Gaudint Teatre, que s'ha dedicat aquesta temporada a un gens senzill El misantrop, l'obra de Molière recentment adaptada per Miguel del Arco.»

CulturaTeatre i dansaCrítica
23/11/2016
Ressenya del concert de benvinguda 2016 - 2017: Lori Meyers, Miss Caffeina i Anni B Sweet. Per Carmen Juan

«l’autèntic tret d'eixida de l'activitat cultural de la UA el dóna sempre el Concert de Benvinguda al curs, que va tenir lloc el dissabte 1 d'octubre a la Plaça de Bous d'Alacant. Lori Meyers encapçalava un cartell d'allò més indie, acompanyat per Miss Caffeinai Anni B Sweet».

CulturaMúsicaCrítica
18/11/2016
Què signifiquen les Ítacas. Ressenya de Carmen Juan del recital "Tant de bo!"

«Grans poetes com Catul, Omar Khayyam, Walt Whitman, Dl. Xun, Anna Akhmàtova, Giuseppe Ungaretti, Wislawa Szymborska, però també, a tall de reivindicació del seu lloc en la història de la literatura universal, Miguel Hernández, Vicent Andrés Estellés o Maria Mercè Marçal van passejar les seues paraules per l'escenari».

CulturaMúsicaLiteraturaCrítica
15/11/2016
Concert simfònic de Mailers. Ressenya de Carmen Juan

El passat 7 d’octubre el grup alacantí Mailers oferia una gala simfònica en benefici de l’Associació d’Epilèpsia de la Província d’Alacant. «Agraïment i lliurament són dos termes que definirien a la perfecció l’espectacle».

CulturaMúsicaCrítica
15/11/2016
Ramon Llull: L'últim pelegrinatge. Ressenya de Sara J. Trigueros

El passat 3 d'octubre, el Paranimf de la UA va acollir el concert del grup de música antiga Capella de Ministrers "Ramon Llull: el viatge musical". «Carles Magraner va saber canalitzar a la perfecció l’atenció dels alumnes, i va accentuar la importància d’entendre la música com un diàleg (també cultural) i, per descomptat, del silenci com a condició sine qua non perquè puga establir-se.».

CulturaMúsicaCrítica
15/11/2016
Joan Miquel Oliver entre constel·lacions i nostàlgia. Ressenya de Sara J. Trigueros

El passat 5 d'octubre vam tenir a Joan Miquel Oliver en concert en el Paranimf. Aquesta és la ressenya que ha preparat Sara J. Trigueros. «Vam poder delectar-nos escoltant la pràctica totalitat de l’àlbum presentat, a més de cançons ja mítiques de discos anteriors, especialment de «Bombon mallorquí», però també de «Surfistes en càmera lenta», del llançament de la qual s’acompleixen ara deu anys.».

CulturaMúsicaCrítica
09/11/2016
La frescor desvergonyida. Ressenya de "Gomina", per Benito Elías García Valero

«Gomina és un muntatge premiat, i sens dubte té bones raons per a agradar a un jurat exigent: des del bon treball interpretatiu, musical i de la direcció, a la revulsió del món adolescent en una obra que frega el desvergonyiment i la impudència però ix airosa de l’intent. La raó d'aquest èxit és l'honestedat que amera tot el muntatge, des del principi fins que baixa el teló...» Seguir llegint.

CulturaCrítica
09/11/2016
Acrobàcies militants. Ressenya de "Ambre", per Jorge Ruipérez

«Una figura sura en l'aire. Titil·len els seus peus sobre una taula mal feta que intenta  equilibrar-se en el ball d'una pilota. La silueta trenca el silenci: “Tant com estime la terra, ai mare! / I no vull ser llaurador, ai mare!”»... Llegir més

CulturaTeatre i dansaCrítica
09/11/2016
Un bocí de cel als carrers. Ressenya de "Caídos del Cielo"

Per Benito Elías García Valero

"L’Aula de Teatre de la Universitat Permanent ha preparat amb molta cura Caídos del cielo, una obra escrita per Paloma Pedrero, fundadora d'una ONG homònima que s’ha marcat com a objectiu fer protagonistes de ficcions teatrals persones sense sostre i en risc d'exclusió social". Seguir llegint

CulturaTeatre i dansaCrítica
09/11/2016
El mar ens espera. Ressenya de "La Marea"

Per Jorge Ruipérez Puentes

"Subratllar l’enorme interès que desperta el teatre més enllà del terreny professional és incidir en una obvietat. No debades, Alacant disposa d’un vast teixit d'agrupacions amateur i escoles de teatre aficionat plenes d'alumnes, entre les quals l'Aula de Teatre de la Universitat d'Alacant cobreix un espai fonamental; ho va demostrar en un paranimf de gom a gom per a l'estrena de La marea, producció de l'Aula de Teatre que dirigeix Iván Jiménez". Seguir llegint.

CulturaTeatre i dansaCrítica
09/11/2016
La dansa de la venjança. Crítica de "Electra", de Sófocles

Per Benito Elías García Valero

"Des de l’inframón, el monòleg d’un mort obri aquesta versió d’Electra que ens ha preparat l’Aula de Teatre de la Universitat d’Alacant". Llegir més.

CulturaTeatre i dansaCrítica
09/11/2016
Ressenya. Veus de primavera al Paranimf: La coral renova el seu repertori per a la nova estació

Per Ferran Riesgo

"Com explicava el programa de mà, en aquesta nova actuació, el grup que dirigeix Ángel Lluís Ferrando pretenia oferir un concert «força variat d’estils, textos i sonoritats». Davant d’un públic lamentablement molt escàs, cap a les vuit tocades de la vesprada, director, cor i pianista entraven en l’escenari, i sense preàmbuls, començaven amb la tradicional «Mareta», de la qual van oferir una interpretació francament bona, posant alt el llistó per a la resta de la vetlada". Seguir llegint.

CulturaMúsicaCrítica
09/11/2016
Crítica de Sedientos, per Jorge Ruipérez Ponts

«Aquests esclats [la ràbia de Murdoch], per cert, solen anar dirigits al públic; quan això passa, els actors cauen en un to que no connecta amb l'espectador i, si bé cau la quarta paret, el text els continua separant de l'espectador, cosa que redueix aquests parlaments a un tic propi de l'escena contemporània [...]. Malgrat això, la proposta no deixa de ser força atractiva, un intens viatge cap a les mateixes entranyes de l'ànsia per la llibertat»

CulturaTeatre i dansaCrítica
18/03/2016
Sempre esn quedarà el teatre

Una crítica de Benito Elías García Valero.

Sarah y Nora toman el te de las cinco. Des de la maduresa de qui ho ha contemplat pràcticament tot en el teatre de la vida, Juan Luis Mira concep una obra que rescata la memòria de dues dones excepcionals que van viure al final del segle xix: Sarah Bernhardt (Diana Terrazas) i Eleonora Duse o Nora (Silvia Romero), dues actrius de generacions consecutives que es disputaran l’estrellat sobre els escenaris de París.

CulturaTeatre i dansaCrítica
18/03/2016
Pregonad con vuestras coplas lo que vale una mujer. Sobre la conferència de Martirio

Una crònica de Sara J. Trigueros.

...el pati volia veure Martirio. Més encara, molts dels presents esperaven un "concert"... (però)l'acte previst era una conferència cantada, molt ben titulada «La mujer y la copla en nuestra educación sentimental»... No hi ha ningú més capaç —ni amb més autoritat— de criticar els aspectes més polèmics d'un gènere que algú que se l’estima, el treballa i el coneix en profunditat. I Martirio era, sens dubte, la persona indicada per a parlar de la copla en aquests termes.

CulturaMúsicaCrítica
08/03/2016
Ressenya cultural: La coral, l'aula de dansa i l'OFUA unides en el Paranimf per APCA

Una ressenya de Ferran Riesgo

Si aquest triple concert era ambiciós en el seu plantejament, la interpretació dels músics va estar a l’altura de les expectatives en tot moment, i el públic la va rebre no sols amb gust sinó, a més, retornant amb escreix l’energia positiva que es generava a l’escenari.

CulturaMúsicaCrítica
08/03/2016
Crítica del concert de Las Migas

Una crítica de Ferran Riesgo

Qui escolte Las Migas en els seus enregistraments d'estudi trobarà un so net i elegant, un repertori variat i molt mogut i una veu amb molt de caràcter, però no assaborirà el millor d'aquest grup catalano-andalús. És en els seus concerts on brillen de debò.

CulturaMúsicaCrítica
25/11/2015
Les consequencies de la venjança

Una crítica de Jose Manuel Payá


Un amic em va parlar una vegada d’aquesta pel·lícula i recorde que simplement em va dir “no et puc explicar de què va: has de veure-la.”  Després de molt de temps, després d’haver-la vist finalment, vaig entendre el perquè d’aquestes paraules. I és que Oldboy no és una d’aquelles pel·lícules precisament fàcils d’explicar sense revelar aspectes de la trama que és preferible descobrir durant el visionat.
CulturaCinemaCrítica
13/11/2015
Vencedors i vençuts: Pedro y el capitán

Una crítica de Sara J. Trigueros

Sempre és un motiu de celebració que s'acoste la literatura als instituts, i més en aquests temps en què la capçalera d’«infantil i juvenil» sembla tenir el monopoli de les lectures escolars. Ara bé, eixir d'aquesta rodera comporta un repte doble: el de satisfer un públic a priori inconformista i el de no perdre en el procés d'adaptació l'essència de l'obra que es porta sobre les taules.

CulturaTeatre i dansaCrítica
12/11/2015
El gir manierista

Una crítica de Sara J. Trigueros del concert de Supergrupo

De la curiosa simbiosi que formen els onze membres de Supergrupo, el passat 4 de novembre només van estar sobre l'escenari exterior del MUA deu d'ells.

CulturaMúsicaCrítica
12/11/2015
Una casta ambivalent

Una crítica de Sara J. Trigueros

Quan Thomas Middleton escriu cap al 1613 Una joven casta —hàbil traducció del joc de paraules contingut en A Chaste Maid in Cheapside— encara està lluny aquella ciutat protagonista del relat que tan acostumats estem a veure en format audiovisual (pense en obres com The Wire o Els Soprano). No obstant això, malgrat els quatre segles que han passat des d'aquest contemporani de Shakespeare, les obres del qual poques vegades s'han vist sobre taules hispanes, es poden establir ponts cap al present que permeten la resemantització d'aquesta comèdia urbana. Un d'aquests ponts és l'urbs en decadència perfilada a través dels arquetips de les seues classes socials; una societat que no és la nostra, però que ho podria ser. Un altre dels ponts, que actua com a contrapès, és la jocositat: aquest llenguatge universal que permet criticar a través de la sàtira.

CulturaTeatre i dansaCrítica
05/11/2015
Temps de Farsa

Una crítica de Benito Elías García Valero Quan el públic s'amuntega enfront de la corbata, poc abans que comence l'espectacle, tres actors de negre executen una significativa performance: cremen, un a un, els cordills que mantenen suspeses sobre l'escenari cadascuna de les lletres que formen la paraula DEMOCRÀCIA. L'espectador no recorda quin va caure primer: la A d'assemblea, la M de monetizar, la C de corrupció o la segona C, la de crisi?

CulturaTeatre i dansaCrítica
05/11/2015
I van caure les parets del teatre

Una crítica de Jorge Ruipérez Puentes

Resulta recurrent entre els ideòlegs del teatre reflexionar sobre en quina mesura es pot o s'ha de trasladar la realitat sense filtres a l’escena, amb  tota la seua crueltat i imprevisibilitat sota els focus. En l'actualitat, el sistema Stanislavski i totes les seues ramificacions monopolitzen la formació teatral, sempre a la recerca de la màxima veracitat; no obstant això, aquesta concepció del drama com a imitació no deixa de ser una manera de representar, un fet autònom de la realitat en si. Llavors, realment és possible un art concebut com a extensió de la pròpia vida?

CulturaTeatre i dansaCrítica
03/11/2015
Komfusió + Lilit i Dionís: música, festa i arrels al MUA

Una crítica de Ferran Riesgo

Entre la densa programació d'esdeveniments que la UA ha proposat entorn del 9 d'Octubre, dia del País Valencià, hi havia el doble concert de Komfusió i Lilit i Dionis, dues bandes joves i d'estils més aïna semblants que es van encarregar d'alegrar una mica la sobrietat de l'escenari exterior del MUA dimecres passat, 7 d'octubre.

CulturaMúsicaCríticaEn valencià
04/12/2015
Pop intimista i desimboltura: Georgina al Paranimf

Una crítica de Ferran Riesgo

Cap a les 20.20 del passat dijous 22, amb un petit retard que no va servir per a omplir més el pati de butaques, Georgina i els seus músics eixien a l'escenari del Paranimf. La veneçolana no és una completa desconeguda a Alacant, però no va tenir sort amb l'afluència de públic aquesta vegada: solament prop d'una sisena part de la platea estava ocupada, probablement —almenys en part— a causa de la vaga d'estudiants que la Universitat vivia aquell dia.

CulturaMúsicaCrítica
Programa de crítica cultural

Des de 2012 la revista cultural ha obert la seua redacció a un equip d'alumnat col·laborador que supervisat per professorat especialista en les diverses àrees artístiques fan un programa de crítiques dels diferents espectacles que es duen a terme dins de l'agenda cultural. Aquest programa ha tingut una gran acollida, cal destacar les bones opinions rebudes per part de les companyies que han dut a terme els espectacles i que han pogut utilitzar-les en la seua promoció pròpia, com també la utilitat per a la promoció externa de les activitats fetes per les aules de cultura de la mateixa universitat (orquestra filharmònica, coral i aules de teatre).

Coneix el nostre equip de col·laboradors.

VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464