LA SALA AIFOS INAUGURA LA MOSTRA FOTOGRÀFICA 'ALACANT 1990-2000: UNA DÈCADA D'EXCLUSIÓ'

La sala Aifos (Edifici C de Filosofia i Lletres), dependent del Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA, exposa del 27 de novembre de 2003 al 6 de gener de 2004 la mostra fotogràfica Alacant 1990-2000: una dècada d'exclusió, en la qual s'inclouen 45 instantànies dels periodistes gràfics alacantins Rafael Arjones, José Olivares Navarro i Ángel García Catalá, que reflecteixen el món marginal, miserable, de la ciutat d'Alacant: desallotjaments en el Parc Ansaldo i Mil viviendas, famílies que viuen en condicions precàries en furgonetes, nens desnutrits i carents de tota mesura higiènica, barraques arrasades per les riuades, barracots insalubres i convertits, segons els autors, en "paisatges fossilitzats de la ciutat", persones malaltes que deuen habitar habitatges indignes, i mirades desolades d'ancians i nens sense més remei que traslladar-se d'un lloc a un altre a causa del enderrocament de les seues cases.

El treball dels fotoperiodistes, que reivindiquen "una imatge humanitzada, profunda de la qüestió" i rebutgen el missatge únicament emotiu, recorre una dècada en la història d'Alacant, i descriu una realitat que, segons el president de l'associació gitana Alicantekali, Juan David Santiago, "sobrepassa les dades oficials i maquillats que ens donen les distintes administracions i autoritats". "Els polítics que es farten de parlar de benestar, democràcia i llibertat -continua Santiago- pateixen de Alzheimer, no perquè no s'acorden de la gent pobra de la ciutat, sinó perquè no assumeixen que entre els alacantins haja gent pobra".

Santiago assegura que, encara que aquest any finalitza el Pla d'Eradicació del Chabolismo i Habitatge Precari previst per l'Ajuntament, a Alacant queden més de noranta famílies vivint "en una situació depriment", fet que respon a la "desídia de les regidories corresponents, a la falta de voluntat política i a la utilització de criteris economicistas", i conclou que aquestes famílies no només són pobres per mancar d'habitatge, sinó perquè els està prohibit l'accés "a la cultura, a la salut i a la llibertat d'expressió".