L´ÒPERA DEL LICEU A LA UNIVERSITAT

El Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA i el Gran Teatre del Liceu de Barcelona han organitzat el curs Òpera Oberta. L'Òpera a la Universitat, l'objectiu del qual és contribuir al foment i potenciació d'aquest gènere musical a través de la retransmissió en directe de cinc òperes escenificades en el Liceu: Hamlet, de Charles Louis Ambroise Thomas; Tosca, de Giacomo Puccini; Peter Grimes, de Benjamín Britten; Wintermärchen, de Philippe Boesmans, i Macbeth, de Giuseppe Verdi. En aquest sentit, la iniciativa pretén aprofitar les possibilitats que brinden les noves tecnologies per a incrementar la difusió de l'òpera i obtenir la formació de nous públics, especialment els universitaris.
El curs, dotat amb 1 crèdit de lliure elecció curricular, se celebra en el Saló de Graus de la Facultat de Dret, a les 19 hores. De moment s'han realitzat les retransmissions de tres de les cinc òperes. El dia 22 de gener les persones interesades poden assistir a la representació de Peter Grimes, òpera en un pròleg, tres actes i un epíleg, amb un libreto escrit per Montagu Slater i basat en el poema The Borough (1810), de l'escriptor romàntic anglès George Crabbe, que versa sobre la vida en una població rural i està dotat estilísticament d'un realisme cru, directe i pessimista. L'obra se centra en la vida de Peter Grimes, un dels indigents del poble. El repartiment està integrat pel Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, l'Orquestra Sinfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu.
El pròxim 24 de març es retransmetrà Macbeth, una òpera en quatre actes amb libreto de Francesco Maria Piave. Estrenada el 14 de març de 1847 en el Teatre della Pergola de Florència i basada en l'obra de William Shakespeare, el repartiment està constituït per l'Orquestra Sinfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu. Que en 1847 Verdi escollira un text de Shakespeare per a la seua nova òpera era, encara, un gest romàntic, doncs els romàntics com Goethe o Víctor Hugo sempre van identificar a Shakespeare amb la força dels violents torrents que arrosseguen i engoleixen la vida que troben al seu pas. Aquest és el Shakespeare al que Verdi va voler posar música. En aquest context, no és difícil entendre el caràcter atrevit, violent i experimental del Macbeth de Verdi: del sacrifici del cant fiorito a la creació d'un clima dramàtic tenebrós, al que ajuden l'aspror de les veus, el protagonisme dels cors, la violència orquestal i el cant gairebé parlat.