• LA RECTORA DE L'INSTITUT SUPERIOR DE LES AR..UNA PONÈNCIA SOBRE EL POETA NICOLÁS GUILLÉN

LA RECTORA DE L'INSTITUT SUPERIOR DE LES ARTS DE CUBA IMPARTIRÀ UNA PONÈNCIA SOBRE EL POETA NICOLÁS GUILLÉN

Dimarts que ve, 20 de gener, la Rectora de l'Institut Superior de les Arts de Cuba, Ana María González Mafud, impartirà la ponència Llenguatge i poesia en Nicolás Guillén. La conferència, organitzada pel vicerectorat d'Extensió Universitària, s'efectuarà en el Saló de Graus de l'Edifici C de Filosofia i Lletres a les 13 hores.
Nicolás Guillén va néixer en Camaguey, Cuba, en 1902, i va morir en 1989. Guillén va Iniciar estudis de Dret, que va abandonar després del primer any. va Comença, llavors, a treballar com periodista per a, posteriorment, interessar-se en la literatura. Des de jove va participar activament de la vida política i cultural cubana, afiliant-se al Partit Comunista i lluitant en el costat republicà durant la Guerra Civil Espanyola. Després del triomf de la Revolució Cubana, va ocupar diferents càrrecs diplomàtics d'importància i va presidir la Unión Nacional d'Escriptors de Cuba (UNEAC).
El poeta va fregar els interessos de la Revista Avance, de caràcter avantguardista, però no va treballar amb ella perquè considerava que el canvi i la reestruturació de la poesia no devia ser únicament formal. Des de les seues col·laboracions periodístiques i literàries reivindicava la seua condició de mulat, com ocorria amb els seus treballs per a la publicació Ideales de una raza, opositora a la discriminació racial. La seua producció literària s'inicia en l'àmbit del postmodernismo i el vanguardismo dels anys vint. El seu poemario Motivos del son (1930) va obtenir un reconeixement immediat, ratificat a l'any següent amb Sóngoro cosongo. La seua poesia presenta matissos sonors que enllacen el poema amb el ritme del so cubà. En la seua obra es distingeixen tres vessants: la poesia mulata (on reelabora ritmes, lèxic i formes expressives del parla i la cançó afrocubanas), la poesia polític-social i la poesia d'arrel folklórica.