CINEMA DE COMPROMÍS I EMOCIÓ AL CICLE DEL DIRECTOR XILÈ MIGUEL LITTIN

El reconegut director de cinema xilè Miguel Littin, un dels principals exponents del cinema llatinoamericà, visitarà la Universitat d'Alacant i la ciutat a partir del pròxim 26 d'abril dintre dels esdeveniments de la Primavera nerudiana, que commemoren el centenari del naixement de Pablo Neruda. Littin presentarà un cicle cinematogràfic dedicat a realitzar un repàs pel seu filmografía, i efectuarà ponències relacionades amb el setè art.

El 26 d'abril, a les 19 hores, s'exhibirà en la FNAC d'Alacant el seu llargmetratge Sandino (1989), una pel·lícula sobre l'Augusto C. Sandino, líder del moviment nicaragüenc que va contrarestar el poder yanqui. El 27 d'abril, a les 20.30 hores, es projectarà en l'Aula Magna de la Facultat de Geografia i Historia la pel·lícula Tierra del fuego (2000) que, segons el director, "és una pel·lícula d'aventura i d'innocència: parla de la destinació humana quan es viu en les condicions més extremes. És una pel·lícula una miqueta diferent doncs parla d'aventurers que vénen de moltes parts del món (Polònia, Alemanya, els països de Centre Europa). Parla d'una manera o un altre el que va anar aquesta poderosa emigració humana de principis de segle". A les 19.30 hores, en el mateix lloc, impartirà la ponència La literatura y el cine. El 28 d'abril, aquesta vegada en la Seu Universitària Ciutat d'Alacant, a les 20 hores, el director conferenciarà sobre La luz en el cine, i a les 21 hores es projectarà el film Acta General de Chile (1986), un documental que exposa la realitat del Xile durant la dècada dels vuitanta. El 29 d'abril, en la illa de Tabarca, s'exhibirà El chacal de Nahueltoro (1969), una pel·lícula basada en el cas verídic d'un home que, criat en la misèria i el sofriment, va assassinar a la dona que li va recollir i als cinc fills d'aquesta, a fi d'estalviar a la família futures dissorts, i que posteriorment va ser condemnat a mort. El film s'exhibirà dintre de la Trobada de Ponents del Seminari Internacional Neruda i la tradició literària. El 30 d'abril, en el Club Diari Informació (Dr. Rico, 17), a les 19.30 hores, l'autor efectuarà la ponència El sentido del cine i, a les 20.30 hores, s'exhibirà la cinta Crónicas palestinas (2001), realitzada durant set jornades en els territoris palestins ocupats, que constitueix un testimoniatge vívid de la situació actual de Palestina i també una recerca desesperada de ponts de pau, que trenquen el mur creixent entre palestins i israelians.

Miguel Littin va néixer en Palmilla en 1942. Procedent de l'adreça teatral, es va iniciar en el cinema amb la realització del Chacal de Nahueltoro i, des dels seus començaments, ha estat premiat en els principals festivals de cinema d'Europa i Llatinoamèrica. Va realitzar gran part de la seua obra en l'exili, aconseguint els seus majors reconeixements internacionals amb dues nominacions al Oscar per les pel·lícules Actas de Marusia (1976) i Alsino y el Cóndor (1982). Les arrels, la memòria i l'exili són els temes recurrents en la majoria de les seues obres.