CARPA-OBSERVATORI PER AL TRÀNSIT DE VENUS

L'Agrupació Astronòmica Universitària d'Alacant (AAUA), en col·laboració amb el Grup d'Astronomia del Departament de Física, Enginyeria de Sistemes i Teoria del Senyal i el Secretariat de Cultura de la Universitat d'Alacant, ha organitzat una observació pública del trànsit del planeta Venus sobre el Sol. El pròxim dia 8 de juny i durant unes sis hores, des de les 7:20 fins les 13:24 aproximadament, el planeta Venus passarà per davant del Sol. L'observació es realitzarà al costat del rellotge de sol de l'Escola Politècnica Superior, i s'obrirà al públic des de les 8:00 fins les 13:30. S'empraran telescopis configurats per a l'observació solar que projectaran les imatges del trànsit en una pantalla per a una millor visió per part del públic assistent. A més, les persones que ho desitgin podran observar el Sol directament amb unes ulleres protectores especials. Al mateix temps, es projectaran diapositives i vídeos del Sol, de Venus i d'altres objectes celestes. És important ressaltar que aquest esdeveniment no pot seguir-se mirant directament al Sol, activitat que pot provocar greus i irreparables lesions oculars.
Quan un planeta intern, vist des de la Terra, se situa entre aquesta i el Sol, vam parlar d'un "trànsit". Aquest fenomen astronòmic és en realitat un minúscul eclipsi: a causa del grandària aparent de Venus, aquest s'apreciarà com un petit disc negre que es desplaça lentament al llarg del disc solar. Es tracta d'un fenomen molt esporàdic: l'última vegada va ocórrer en 1882 i no tornarem a veure altre des d'Espanya fins el segle XXII. L'observació del trànsit permetrà obtenir una mesura molt exacta de la distància entre la terra i el Sol, denominada unitat Astronòmica (UA), projecte en el qual col·laboren cents d'observadors de diverses desenes de països.