ENQUESTA-EXPOSICIÓ SOBRE LA FLORA D'AGOST

Fins el 20 de juny romandrà en la Sala d'Exposicions de la Casa Municipal de Cultura d'Agost l'exposició-enquesta 'Les plantes d'Agost. Noms i utilitats', organitzat pel departament d'Anàlisi Geogràfica Regional de la Universitat d'Alacant (UA), amb el patrocini del Vicerectorat d'Extensió Universitària. La mostra, que engloba fotografies de 130 espècies, ha estat orientada a conèixer la diversitat i valor de la flora i vegetació d'Agost mitjançant la recollida i recuperació dels noms vernacles i les utilitats, amb el propòsit fonamental de conscienciar i sensibilitzar sobre la necessitat de conservar i protegir els valors naturals i culturals de l'entorn.
L'experiència també inclou una enquesta realitzada pels alumnes de la Universitat Permanent a nombrosos residents d'Agost, amb el objectiu essencial d'esbrinar de primera mà els usos tradicionals de les plantes (medicinales, decoratius, com aliment del bestiar, com substituts de productes químics, etc.). La idea va sorgir de la necessitat d'implicar als alumnes de la UP en una experiència que anés més enllà de la teoria. Convertits en investigadors, els alumnes de la UP estan efectuant una enquesta en la qual està sorgint informació interessant sobre les diverses utilitats de les plantes, així com alguns problemes derivats de l'ús industrial, que han disminuït la presència d'algunes espècies en les forests alacantines, com en el cas del cantueso.
Segons el director del projecte, el professor de la UA Juan Antonio Marco Molina, els criteris de selecció de les plantes per a la mostra s'ha realitzat en funció de la "representativitat de les plantes en la regió, i als seus usos medicinales i aprofitaments forestals". El dia 20, l'experiència finalitzarà amb un itinerari de reconeixement de plantes al llarg de la Via Verda des del Puntal fins el Pont dels Fontanars, amb l'objectiu de fer una jornada de convivència per als alumnes de la UP i els informadors del poble, i per a "buidar els dubtes sobre el reconeixement d'algunes de les plantes", assegura Marco Molina.