• LES UNIVERSITATS ESPANYOLES ES REUNEIXEN PE..CIÓ COL·LECTIVA 'IMATGES DE LA UNIVERSITAT'

LES UNIVERSITATS ESPANYOLES ES REUNEIXEN PER A L'ENGEGADA DE L'EXPOSICIÓ COL·LECTIVA 'IMATGES DE LA UNIVERSITAT'

El 28 i 29 de juny els coordinadors culturals de més de vint universitats espanyoles es reuniran en la Seu Ciutat d'Alacant per a perfilar el projecte expositiu itinerant Imatges de la Universitat, que s'exhibirà en el 2005 en la Universitat d'Alacant, i serà comisariada per les universitats participants. L'objectiu de les Jornades de Treball és planificar una sèrie d'exposicions que recuperen, protegeixen i difonguen el Patrimoni Cultural Universitari. La primera mostra del projecte, Arquitectura Universitària: Passat i Present, reflectirà l'evolució històrica i arquitectònica de les institucions acadèmiques des dels seus orígens fins l'actualitat, i s'exposarà per primera vegada en la UA per ser aquesta institució la impulsora del projecte.
El projecte sorgeix de les relacions establertes entre les universitats a partir de la creació d'un portal en Internet, impulsat pel Vicerectorat d'Extensió Universitària i la Fundació General de la UA, que inclou una base de dades sobre patrimoni cultural universitari que sistematitza les obres mobles i immobles (de tipus artístic, històric, etnogràfic, científic, tecnològic, etc.), definitòries de les identitats de les diverses comunitats universitàries espanyoles.

Desenvolupament de les Jornades
Les Jornades de Treball començaran a les 10.15 hores amb la presentació a càrrec del Director del Secretariat d'Extensió Universitària de la UA, Ramón F. Llorens. A continuació, la Tècnica Superior d'Art de la Fundació General, María Marco Such, realitzarà la Presentació del Projecte Expositiu. Després d'aquesta intervenció, el realitzador i la productora del Taller d'Imatge, Fernando Embid i Dolores Berenguer, efectuaran l'Exposició de l'Audiovisual, integrat en la mostra, ja que un dels objectius fonamentals és fomentar l'ús de les noves tecnologies. Al torn de preguntes li seguiran les diverses intervencions dels representants universitaris, que exposaran les seves propostes. El dimarts 29, de 10 a 12.30 hores, s'elaboraran els acords, conclusions i pla de treball i, una vegada conclosos, el Vicerector d'Extensió Universitària, José Carlos Rovira Soler, realitzarà la Clausura de la Trobada.

ANNEX:

TEMÀTICA DE L'EXPOSICIÓ
La primera mostra se centra en l'arquitectura i urbanisme de les universitats espanyoles. L'exposició 'Arquitectura Universitària: passat i present' és un treball d'investigació comuna entre les universitats espanyoles que se centra en els següents punts:
- Estudi històric de l'evolució de les universitats espanyoles: des de les universitats històriques integrades en la ciutat, fins els actuals campus universitaris considerats com ciutats
- Evolució de l'arquitectura universitària i la seua adaptació als nous temps
- Reflexió sobre el nou ús dels edificis històrics
- Conservació, desenvolupament sostenible i funcionalitat

ESTRUCTURA DE L'EXPOSICIÓ
L'exposició s'estructura en dues parts:
- Objetual: Es tracta de l'exposició clàssica en la qual cada universitat mostrarà les peces més representatives (fotografies, dibuixos, croquis, plans, maquetes, etc.) en relació amb l'arquitectura i l'urbanisme de les seves universitats.
- Audiovisual: Imatges de la Universitat és un muntatge audiovisual de creació que s'exhibeix dintre de l'exposició itinerant per les Universitats espanyoles col·laboradores en el projecte. El Taller d'Imatge de la Universitat d'Alacant proposa un audiovisual d'uns 20 minuts de durada que mostra des d'una perspectiva àgil, innovadora, creativa i vitalista les característiques de l'arquitectura i l'urbanisme universitari, enfocada cap als edificis que formen part d'algunes universitats de l'estat i la seua projecció cap a l'espectador i l'usuari. Aquest audiovisual guarda una "unitat de marca" i una coherència en el tractament dels codis de comunicació elegits i presents en l'exposició itinerant, marc de la vídeo-creació.
- Tres Marcs, Tres Pantalles: La projecció es realitza de manera sincronitzada i simultaneja en tres pantalles col·locades formant angle recte segons diagrama. L'espectador es troba situat en el centre de tal forma que pot observar el projectat en les tres pantalles amb un cop de vista. Es tracta de la simulació d'un espai virtual recreant l'espai original de cada universitat participant. Per la confrontació entre les icones projectades, l'espectador rep la informació i l'ensenyament; de vegades aquesta arriba per l'oposició, de vegades per la complementarietat de les imatges.