• EL TRACTAMENT DEL ALZHEIMER, EL CÀNCER I LA..A EN LA UNIVERSITAT D'ESTIU RAFAEL ALTAMIRA

EL TRACTAMENT DEL ALZHEIMER, EL CÀNCER I LA SIDA EN LA UNIVERSITAT D'ESTIU RAFAEL ALTAMIRA

Durant aquesta setmana s'ha desenvolupat en el marc de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira el curs Perspectives terapèutiques. La farmacología del futur, en el qual s'han posat sobre la taula alguns temes d'investigació mèdica de gran actualitat i incidència social com el tractament del Alzheimer, la Sida i el càncer, l'ús de cèl·lules mare o l'ús de pròtesi en certes malalties hereu-degenerativas de la retina per a la recuperació parcial de la visió.
Sobre la patologia de Alzheimer, una malaltia de la qual s'ha produït un increment significatiu (ja que s'estima que la pateixen al voltant de sis-centes mil persones en el nostre país) i que es produeix per la deterioració de la neurotransmisió en diferents àrees del Sistema Nerviós Central, s'han efectuat dues comunicacions de professors de la Universitat Autònoma de Madrid: Perspectives terapèutiques en la malaltia de Alzheimer, a càrrec de Luís Gandía Juan, i Receptor nicotínic, neuroprotecció i demència, per Mercedes Villarroya Sánchez. En la conferència del professor Gandía Juan, es van revisar les principals característiques dels sistemes neurotransmisors afectats en la malaltia de Alzheimer, així com els fàrmacs actualment disponibles per a tractar als pacients. La segona ponència va tractar sobre la tendència actual en la investigació de nous fàrmacs per al tractament d'aquesta malaltia.
El professor Juan Lorenzo Bellot Bernabé, de la Universitat d'Alacant, va impartir la ponència Cèl·lules mare: una alternativa de futur?, l'objectiu del qual va ser actualitzar els coneixements sobre cèl·lules mare o troncals, les seues possibles aplicacions en l'home, i l'exposició de la problemàtica tant científica com ètica que planteja la seua utilització. La ponència va fer especial recalcament en la investigació que es realitza actualment sobre la possible aplicació de les cèl·lules mare en el tractament regeneratiu de teixits degenerats o lesionats en l'ésser humà.
El tema de la consecució de nous fàrmacs per al tractament de la Sida va ser exposat per la doctora Ana Aurelia Iglesias Iglesias, de l'Hospital General Universitari de València, en la ponència Dianes moleculars en el tractament de la Sida. La doctora Iglesias va recalcar que, avui en dia, el tractament de la Sida consisteix en la combinació de tres tipus de fàrmacs la missió dels quals és inhibir directament la funció de proteïnes víriques amb l'objectiu d'impedir la infecció de les cèl·lules diana o trencar el cicle replicativo del virus. No obstant això, a causa de les interaccions farmacològiques, les resistències generades i els efectes adversos és necessari buscar noves dianes moleculars en el tractament de la Sida, l'objectiu de la qual siga aconseguir principis actius assegurances i eficaces que no provoqueixen l'aparició de resistències.
Un altre dels temes d'interès analitzats en aquest curs ha estat el treball que estan desenvolupant diversos laboratoris en el disseny de pròtesi que interactuin amb les porcions no danyades de la retina o el nervi òptic, amb la finalitat d'ajudar a persones cegues o amb baixa visió a millorar la seua mobilitat o, de forma més ambiciosa, a percebre l'entorn que els envolta i orientar-se en ell. En aquest sentit, el professor Eduardo Fernández Jover, de la Universitat Miguel Hernández, va efectuar la ponència Malalties hereu-degenerativas de la retina: noves perspectives terapèutiques. El professor Fernández Jover va destacar la labor d'investigació que estan portant a terme en col·laboració amb diversos grups europeus i el professor Normann de la Universitat de Utah, sobre la implantació de microelectrodos en l'escorça occipital, l'àrea cerebral encarregada de processar la informació visual.