MANUEL TOHARIA, DIRECTOR DEL MUSEU DE LES CIÈNCIES: "SOM UN MUSEU DE MASSES"

El director del Museu de les Ciències Príncep Felipe de València, Manuel Toharia, ha clausurat avui, 16 de juliol, el curs de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira Noves fórmules en turisme. Manuel Toharia, que advoca per compatibilitzar el divertiment i el coneixement, ha destacat que "la museística tradicional deu aprendre a atreure a la gent", i per a això "és necessari baixar el nivell perquè el públic s'aprope". "Pot ser que a molts científics els avorreixi -opina Toharia- però la cultura tecno-científica deu ser divertida i assequible".
El Museu de les Ciències, segons explica el seu director, rep tres milions de visitants a l'any, una xifra increïble per als museus espanyols. El secret del seu èxit radica en la interactivitat, una concepció de museu importada d'EEUU, concretament del Exploratorio de San Francisco. Toharia no nega que la institució museística ha estat concebuda per a atreure a les masses, i assegura que "com projecte turístic ha funcionat molt bé". Per a Toharia, els museus-centres d'oci, com La Ciutat de les Arts i les Ciències, són una fórmula que diversifica l'oferta turística, la qual, en la seua opinió, ha variat a causa del increment dels preus. "A priori és una bona oferta que completa a la platja", comenta.
Però el Museu de la Ciència també té fallades. Quant a les millores que deuen realitzar-se, Toharia encara no té clar de quina manera efectuar "el tractament de les exposicions perquè la gent sàpiga què té a veure". "Encara no sigues com fer arribar a tot el món la idea que cal tocar, implicar-se, fer coses i no únicament mirar". Per altra banda, assenyala que cal incrementar les mesures de seguretat, millorar l'atenció al públic, la neteja i el manteniment, ja que "tots els dies hi ha un 4% d'aparells que no funcionen", fallades derivades de la massificació d'aquests nous centres de pelegrinatge turístic.