CURS DE MURALISME A TRAVÉS DE LA TÈCNICA DE PINTURA SOBRE COTÓ

Del 17 de novembre al 17 de desembre de 2004 s'impartirà el 'Curs de muralisme a través de la tècnica de pintura sobre cotó', inclòs en l'oferta de cursos i tallers del Secretariat de Cultura de la Universitat d'Alacant (UA), que es realitzarà en la Sala Aifos (Edifici C de Filosofia i Lletres). El taller serà coordinat per la pintora xilena Ximena Ahumada Àvila (Valparaíso, 1961), artista que conta amb una llarga trajectòria en el terreny de la pintura mural des de la seua infantesa, en els carrers de Valparaíso, fins anys després a Espanya.

En aquest curs s'aprendrà la tècnica de les Brigades Muralistas Xilenes, que consisteix en grans dibuixos de colors vius rivetats amb una línia negra. L'art mural és un art ràpid, directe, doncs sorgeix de la premura i la lluita diària. La renúncia de l'artista a una realització individual de l'obra no és una constant, aquí les aspiracions són col·lectives i són producte essencialment de l'urbà, són part del llenguatge de la ciutat. En l'idioma dels murs s'imposa la força del color i la simplicitat de la forma.

La paret, en aquest cas, serà feta amb panells de llenç de cotó que, units, formaran una superfície de 6,5 X 2,5 m. La tècnica pictòrica utilitzada consisteix en pigments per a cotó sobre llenç bru (tècnica pictòrica indígena recuperada a Xile en els anys setanta). Les persones participants aprendran a fer un mural utilitzant la tecnologia i materials contemporanis, a través de la tècnica de la pintura sobre tela. L'obra resultant d'aquest curs s'enviarà al poble xilè.

Ximena Fumada, durant aquest any, va efectuar un mural al.legòric sobre la vida i obra de Pablo Neruda encarregat per l'Ambaixada xilena a Espanya, que va servir de teló de fons als actes de la 'Primavera nerudiana' i que, posteriorment, va ser cedit a la UA. Aquest treball, de rerefons humà i social, continua en la línia de les obres anteriors de la muralista, que ha desenvolupat una obra de gran calat social mitjançant la seua col·laboració amb organismes com la Delegació de la Igualtat (abans Delegació de la Dona) de l'Ajuntament de Sevilla. La seua funció era dirigir un taller de pintura dirigit a dones amb problemes d'adaptació "social" amb la finalitat de reforçar la seua autoestima. D'aquest taller van sorgir els seus murals sevillans, que avui en dia encara es conserven.