CAPELLA DE MINISTRERS. CANÇONS DE TROBADORS I DANSES DELS SEGLES XI-XIII

El 4 de maig, a les 20 hores, el Paranimf de la UA s'omplirà de la música i poesia que interpretaven els trobadors en els segles XI-XIII, i de danses provinents de melodies de cantigas d'Alfonso X El Savi. El grup valencià Capella de Ministrers, amb Carles Magraner (direcció i viella), Pilar Esteban (veu), David Antich (flautes), Juan Manuel Rubio (arpa, salteri, zanfoña) i Pau Ballester (percussió), recupera el patrimoni musical medieval emprant criteris d'interpretació fidedignes i instruments musicals propis de l'època, per a oferir un recital que mostra una unió perfecta entre vers i música, i que retorna a la vida la inspiració de trobadors com el català Berenguer de Palou (1150-1185), el "mestre de trobadors" Giraut de Bornelh (1140-1200) o De Peire Vidal (1175-1210), de qui es diu que cantava millor que ningú en el món i que enamorava a totes les dames que li veien.

Amb els trobadors, la música i la poesia es van combinar al servei de l'ideal de l'amor cortesà. El tema principal en la poesia trobadoresca és l'amor, i va ésser la necessitat d'expressar-lo succintament el que els va dur a l'establiment de diversos gèneres (canso, pastorelas, albes...). Altres temes que es tracten en els poemes trobadorescs són els de caràcter moral, polític o satíric (sirventés, tensó....), els fúnebres o de plor (plany), tots ells sota diverses formes poètiques com el el 'rondó', el 'vilerai' i 'balada'.

Només una petita part de la música trobadoresca es conserva en forma de notació mensural, el que fa que la interpretació del ritme siga un dels majors problemes a l'hora de recuperar aquest repertori, així com la utilització dels instruments musicals propis de l'època. La influència de la cultura andalusí i dels seus músics va ser evident en la interpretació d'aquest repertori i més encara segons s'anés cap al sud dels territoris conquistats per Jaume I. Segons Magraner, "en terres valencianes, l'aportació instrumental pròpia de la cultura dominant durant anys és imprescindible per a portar a terme aquestes interpretacions, i determina la inclusió en els concerts del 'instrumentarium' adequat, propi de la barreja de les dues cultures".

Així mateix, la utilització de textos en llengua romanç determina fonamentalment la mètrica de l'obra trobadoresca, no acceptant-se avui en dia versions que se cenyeixen a ritmes modals i que creuen conflictes entre el text i la música. Realitzar una interpretació flexible i declamada assegura una perfecta combinació d'ambdós, trobant-nos davant l'evidència d'una estructura musical subordinada totalment a la poesia.

Minno amor (Cantiga)
Savis e fols, humils et ergulhos (Raimbaut de Vaqeiras)
En greus pantais (Aimeric de Peghilhan)
Amors, mercé no sia Anónimo (S.Joan de les Abadesses)