• L'OBRA D'AURELIO AYELA I JOSÉ GALLEGO S'EXH..LA D'EXPOSICIONS DE LA LONJA DURANT L'ESTIU

L'OBRA D'AURELIO AYELA I JOSÉ GALLEGO S'EXHIBEIX EN LA SALA D'EXPOSICIONS DE LA LONJA DURANT L'ESTIU

El Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA, el Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana i el Patronat Municipal de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant han organitzat les mostres Flat mountain, d'Aurelio Ayela, i José Gallego, que s'exhibiran del 13 de juliol al 31 d'agost en la Sala d'Exposicions de la Lonja d'Alacant. Sota el títol Flat mountain es mostra el treball més recent d'Aurelio Ayela, setanta treballs pictòrics realitzats sobre paper, situats en un territori híbrid entre el dibuix i la pintura, així com diverses instal·lacions. En relació amb el treball del pintor santanderí José Gallego, s'exhibeix una retrospectiva des de meitat dels noranta fins a l'actualitat que inclou pintura i collages.

José Gallego, entre la figuració i l'abstracció

Aquest autor, que resideix a Elx des dels anys 80, s'ha destacat per una depuradísima tècnica a partir de gruixudes capes de vernissos que creen suggeridors jocs visuals punt formals com conceptuals, que situa el seu treball en la línia que separa abstracció de figuració. En la mostra s'han reunit quaranta pintures i vint collages, pertanyents a diferents museus i col·leccions públiques i privades, a través de les quals s'endinsa en llenguatges de la genealogia més abstracta, explorant les possibilitats de convivència en una mateixa pintura del no referencial amb imatges clarament figuratives. A aquestes obres se suma altra sèrie de treballs que cabria qualificar de gabinet, no només pel seu menor format, sinó, sobretot, pel seu caràcter intimista. L'evocació d'imatges arrencades de la memòria, per a pintar l'inexorable i silenciós transcórrer del temps i congelar l'instant, es troba en aquestes pintures, situades sovint en la frontera del real i el metafísic. A més dels treballs recents realitzats per a aquesta exposició, completa la mostra un conjunt de collages que per vegada primera surten de l'estudi de l'artista. Aquests collages, deutors del suprematisme i dels seus successors ―el constructivisme i el moviment De Stijl―, permeten comprendre millor el treball de José Gallego: reflexiu, emocional i intuïtiu.

Aurelio Ayela, plantejament estètic de forces enfrontades

Aurelio Ayela, un dels més destacats artistes de l'última generació de creadors alacantins, duu temps reivindicant la hidalguía del dibuix com camp d'experimentació artística capaç no només d'aproximar-nos al procés especulatiu del procés creatiu, sinó de desembocar en obres amb identitat pròpia. Els pinzells han quedat aparcats en aquests treballs, i l'instrumental es compon de retoladors, llapis, ceres, bolígrafs o sprays de pintura, i també incorpora collage. En aquestes obres s'adverteix una fugida premeditada de la cotilla que sovint imposa el formal. El llenguatge abstracte s'ha apoderat d'aquestes noves obres, aplicant el mètode analític de definició per eliminació. El dibuix pren el camí del sincretisme, fins a quedar reduït a la seua mínima expressió. Aquestes obres no pretenen ser fàcilment accessibles. Tampoc renuncien a ser visualment atractives, encara que certa turbiedad les embolique. L'enganyosa simplicitat acull un plantejament estètic de forces enfrontades: el control no exempt d'un marge ofert a l'impuls frenètic; el gestual enfront del geomètric; el patetisme d'una narració gairebé invisible convivint amb la esencialidad del gest; l'elegància i la tosquedad; el frívol i el sublim.