L'UNIVERS MÍTIC DE 'MEDEA (LA EXTRANJERA)' AMB ATALAYA TEATRE EN EL PARANIMF

El dimecres 14 de desembre, a les 20.00 h, la companyia de teatre Atalaya representarà, al paranimf de la UA, 'Medea (La extranjera)'. L'obra, dirigida per Ricardo Iniesta, és una adaptació de Carlos Iniesta, a partir dels textos de Sèneca, Eurípides i Heiner Müller. L'obra, plena de colorit, càntics, músiques del món portades des d'Armènia, Albània, Iran i Grècia, inclou moviments escènics que mostren l'aparició de quatre Medees que encarnen els quatre elements de la natura: terra (interpretada per María Martínez), foc (Silvia Garzón), aigua (Aurora Casado) i vent (Marga Reyes i Sario Téllez). La producció és fruit d'una coproducció amb el Festival de Teatre de Mèrida i l'Art Carnuntum Festival (Àustria), i ha obtingut el premi del públic i del jurat al millor espectacle en la Fira Internacional d'Aragó de l'any 2004.

La terrible història de Medea es converteix en dos móns enfrontats: l'univers arcaic, mític, màgic, sacre i ancestral, i el món actual, racional i materialista, en el qual la fetillera constitueix el mirall en què ens reflectim. Medea, batejada ací com "L'estrangera", és el símbol del drama d'aquests inicis del segle XXI, amb aquells que fugen dels seus països per buscar el paradís occidental i són víctimes del menyspreu i la xenofòbia. Medea escapa de la Còlquida, fascinada per Jàson, que hi arriba acompanyat dels argonautes a la recerca del velló d'or. L'aparença civilitzada i "glamourosa" de l'heroi grec sedueix irresistiblement la bàrbara fetillera. No obstant això, a Corint, Medea troba la vexació i la segregació racial. Jàson en el seu afany arribista, la repudia per a comprometre's amb la filla del rei de Corint. En aquesta situació d'abandó i violència, Medea opta per tornar a recuperar les seues arrels i posar fi a tot el que la va unir amb Jàson, inclosos els fills.

La companyia

Entre els muntatges que ha realitzat la companyia es troben 'Elektra', 'Divinas palabras', de Valle-Inclán; 'Exiliadas (cantata para un siglo)' i 'El público', de Federico García Lorca, obres que han aconseguit un gran nombre de guardons en certàmens nacionals i internacionals.
En 2003, Atalaya va ser inclosa en el programa de la Unió Europea Teatres Laboratoris Europeus com a innovadors culturals, juntament amb l'Odin Teatret d'Eugenio Barba (Dinamarca), Theatre du Soleil d'Ariane Mnouchkine (França), Grotowski Center (Polònia) i TTB (Itàlia). Aquest programa, en què col·laboren centres i universitats d'arreu d'Europa, es desenvoluparà de 2004 a 2008 i és el primer pas per a la creació de la Xarxa de Laboratoris Teatrals d'Europa.

Recollida d'invitacions: sala Aifos