• PROP DE 2.000 PERSONES S'APLEGUEN AL VOLTAN..ÈNCIA EN EL DIUMENGE CULTURAL CIENCIATEC'05

PROP DE 2.000 PERSONES S'APLEGUEN AL VOLTANT DE LA CIÈNCIA EN EL DIUMENGE CULTURAL CIENCIATEC'05

Amb prop de 2.000 visitants, la Universitat d'Alacant va fer, el 18 de desembre, la jornada de portes obertes 'Diumenge Cultural Cienciatec'05'. Des de les deu del matí, el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) es va omplir de visitants de totes les edats, procedents d'arreu de les nostres comarques. El nombrós públic congregat, majoritàriament famílies amb xiquets, va participar en les diverses activitats relacionades amb el coneixement científic i tecnològic.

Als tallers del Pati de la Ciència, els més petits van poder gaudir dels experiments de física i química i al taller de robots els xiquets van elaborar disfresses amb l'ajuda del personal de l'Àrea Didàctica del MUA. També hi hagué projeccions cinematogràfiques i documentals, a més de recorreguts pel campus amb un vistós tren i un festival de màgia i pallassos al paranimf.

Emmarcat en el programa institucional Cienciatec'05, el Diumenge Cultural s'ha convertit en un espai de reunió per a les famílies, amb la qual cosa acompleix el principal objectiu: assolir la comunicació entre la Universitat i la societat, a través de la divulgació científica, i obrint a la societat l'activitat investigadora de la Universitat d'Alacant.

A més del públic d'aquestes comarques del sud, molts estudiants, professors i personal d'administració i serveis de la Universitat van aprofitar la jornada de portes obertes per a mostrar a la seua gent el campus. Juan Antonio Martínez, professor d'Informàtica de la UA, va acudir al MUA a celebrar l'aniversari del seu tercer fill, qui, molt atrafegat retallant la seua disfressa de robot, s'ha mostrat encantat amb les diverses activitats proposades. Segons Martínez, aquest tipus de jornades "tenen una gran importància", ja que "la gent pot conèixer en què es treballa a la Universitat i els xiquets estimulen la ment amb coses noves". Betlem, una alacantina de 9 anys, pensa que el Diumenge Cultural "és molt interessant" perquè "ens ensenyen jocs que ens fan aprendre coses", i per a una professora de Física i Química de Villena, que ha recorregut 50 km. perquè els seus fills de 9 i 4 anys puguen participar en el Diumenge Cultural, la iniciativa ha estat "estupenda, perquè desperta en els nens l'interès per la ciència, que sembla un poc oblidada i, a més, perquè sense aquestes iniciatives, fins que no arriben a secundària no estan en contacte amb aquest camp del saber".

Un altre dels plats forts de la jornada van ser les exhibicions de robòtica, a càrrec dels professors del grup d'investigació de la UA "Visió robòtica" i professors del Departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial Miguel Cazorla, Diego Viejo i Boyan Ivanov. Amb ells, s'ha pogut assistir a un partit de futbol entre gossets robots i seguir de prop com un altre d'aquests miracles de la ciència era capaç d'evitar obstacles. Segons Miguel Cazorla, el robot que pot evitar obstacles "té una càmera omnidireccional que capta 365º i serveix com a vigilant de seguretat, per a transportar coses i per a entrar en zones perilloses, no aptes per a l'ésser humà". Amb els robots futbolistes el grup d'investigació pretén ensenyar el funcionament d'un aibo. "L'aibo, que està comercialitzat com un joguet ―explica Cazorla―, l'hem programat perquè jugue al futbol. Tenim un equip amb aquests robots al costat d'altres grups de la Universitat de Múrcia i la Rey Juan Carlos de Madrid. Les tres universitats desenvolupem el codi per a participar en Robocup, un mundial de futbol robòtic, que el pròxim any tindrà lloc a Alemanya".

Al migdia, l'activitat s'ha traslladat al paranimf que s'ha omplert de somriures amb les actuacions dels pallassos del grup Ludus i la màgia de Pedro III. L'espectacle, on la fantasia, la llum i els trucs de màgia han estat els protagonistes, s'ha encarregat de tancar el programa del Diumenge Cultural de Cienciatec 05 .