ART JAPONÈS, BONSÁIS I CONCERT DE KOTO ENTORN DE LA MOSTRA 'EL LEGADO DE SHARAKU'

El dimecres 18 de gener, el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) inaugura l'exposició "El llegat de Sharaku", que s'exhibirà en la sala Sempere fins al 18 de febrer. La mostra, organitzada pel Vicerectorat d'Extensió Universitària, el MUA, el Centre d'Estudis Orientals, la Japan Foundation i el Consulat General del Japó de Barcelona, reuneix reproduccions de gravats històrics i obres originals contemporànies que interpreten l'obra del mític gravador japonès Toshusai Sharaku, qui va retratar a la fi del segle XVIII actors del teatre kabuki, lluitadors de sumo i guerrers. Així mateix, el dia 18 s'inaugura, al mateix espai, una exposició de bonsais de la col·lecció de Juan Rafael Ortega i, a les 20.00 h, a l'auditori del Museu tindrà lloc un concert de koto (arpa japonesa), interpretat per Yoshie Sakai.

L'art de Sharaku

La mostra presentada comprén tres parts: Reproduccions de Sharaku, Sharaku en l'art gràfic i Homenatge a Sharaku. La primera part consta de 28 retrats, de mig cos, realitzats per l'Institut Adachi de Gravats en Fusta, en forma de fidels reproduccions a partir dels més destacats originals de les 140 obres històriques de Sharaku. Sharaku en l'art gràfic comprén una selecció de 28 obres, especialment cartells, extretes de l'exposició commemorativa del 200 aniversari de Sharaku, promoguda per 'empresa periodística japonesa Mainichi l'any 1995, que reprodueixen parts del rostre dels actors retratats dos segles abans.

En la part d'homenatge a Sharaku, s'inclouen 23 creacions de joves artistes japonesos contemporanis que reinterpreten la tècnica i figura del gran mestre homenatjat. Pel que se sap de Sharaku, probablement ell mateix va ser actor de teatre tradicional japonès (kabuki) i un brillant amant del gravat, cosa que li va permetre, en tan sols deu mesos d'activitat, crear una obra que ha impregnat l'art i la iconografia japonesa dels dos segles següents. A la fi del segle XIX, va ser descobert per l'estudiós alemany Julius Kurt.

Activitats paral·leles

A més, el 27 de gener s'inaugurarà una exposició de manga japonés de la col·lecció de Raúl Rodríguez, que estarà exposada fins al 18 de febrer. Completaran les activitats paral·leles al llegat de Sharaku un taller de cal·ligrafia japonesa, impartit per Norita Itakura els dies 31 de gener i 7 i 14 de febrer al MUA, i exhibicions d'arts marcials orientals a càrrec del Secretariat d'Esports, els dies 2, 9 i 16 de febrer.