EL GUARDONAT ESPECTACLE DE DANSA CONTEMPORÀNIA 'DÍCESE/SACRA' ARRIBA AL PARANIMF

El premiat espectacle de dansa contemporània "Dícese/Sacra" es representarà el 18 de gener, a les 20.00 h, al paranimf de la UA. Aquest muntatge, produït per la companyia Patas Arriba i dirigit per Asun Noales i Arancha Sagardo, està avalat per sis nominacions als Premis de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana de 2005. Entre aquestes nominacions, hi ha la de millor espectacle de dansa i millor direcció coreogràfica. A més, va rebre una menció especial dels Premis Lladró 2004, per la interpretació de Mario Zambrano i Gustavo Ramírez. El muntatge, que ha estat representat als grans teatres de l'estat espanyol, està compost per dues coreografies autònomes.

En "Dícese", la primera coreografia encarregada a la jove promesa Gustavo Ramírez, s'hi reflexiona sobre la relació entre la imatge que donem i la nostra veritable identitat. L'escenografia, a força d'uns miralls deformants, reflecteix els ballarins, els qual van adoptant diverses personalitats, mitjançant el vestuari i amb moviments i composicions de conjunt. Per a Sagardo, "La dansa serveix com a punt de partida per a reflexionar sobre la imatge que de nosaltres mateixos oferim a la societat, la nostra carta de presentació configura també la nostra identitat: qui som, a quin estrat social pertanyem i quines pors i fòbies tenim", i afig que el més important és "Trobar l'equilibri entre les dues parts per a poder caminar entre la hipocresia social".

La segona coreografia, "Sacra", d'Asun Noales, "És un cant a la vida des del naixement fins a la mort", segons explica Sagardo, que s'escenifica mitjançant diverses músiques religioses de diverses cultures (cants budistes, sufís, de l'Alcorà, etc.). Un recorregut de la vida expressada mitjançant el cos. La vinculació entre la música sacra i la dansa és palesa en la història de l'home i ha estat utilitzada moltíssimes vegades amb el propòsit d'arribar a l'èxtasi místic. "La seua mirada coreogràfica està inspirada la sacralitat de la vida", afirma l'autora.

Ambdues coreografies estan interpretades pels ballarins Asun Noales, Gustavo Ramírez, Arancha Sagardoy, Lucía Marian, Eneko Alcaraz, Geles Alonso i Mario Zambrano. Des de l'any 2000, la companyia Patas Arriba ha presentat els projectes "Eden 3", "Ensueños" i la coreografia de "Tinajas", que els va permetre treballar amb el grup de percussió Amores. "Tiempos centrífugos", "(Re) generación", "Mixto" i "Islas" són els seus últims treballs fins a la data.

Recollida d'invitacions: Sala Aifos