UNICÓMIC 2006 ACULL LA MOSTRA D'HUMOR SOCIAL DEDICADA ALS DRETS HUMANS

Del 23 al 25 de març els amants del còmic podran assistir a la sisena edició d'aquestes jornades dedicades al món de la historieta, amb conferències de dibuixants i guionistes, taules rodones, projeccions i exposicions. Les jornades, organitzades pel Consell d'Alumnes i el Vicerectorat d'Extensió Universitària i coordinades per Universitaris Progressistes i el Club Star Trek d'Alacant, tindran lloc a la sala Aifos. En el marc d'Unicómic 2006, el 23 de març, a les 13.00 h, s'inaugura al mateix espai una nova mostra d'humor social, a l'entorn dels drets humans. L'exposició està integrada per trenta-sis obres dels més rellevants humoristes gràfics d'arreu de l'estat i s'organitza amb motiu dels 55 aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans i els 25 anys de la Constitució espanyola. S'hi podran veure obres de Chumy Chúmez, Forges, Gallego i Rei, Màximo, Mingote, Peridis, Pinte i Chinto i Xaquín Marín, entre uns altres. La mostra es podrà visitar del 20 de març al 12 d'abril.

Notari d'Humor

Després de la inauguració es lliurarà del premi Notari d'Humor, que enguany ha anat a parar a les mans del dibuixant gallec Xaquín Marín i a Carbó. Juan José Carbó va nàixer a Sueca (València) l'any 1939. El 1950 entra a treballar en Editorial Valenciana, on roman fins al tancament d'aquesta. Allà va dibuixar en les revistes Jaimito i Pumby i alguns dels seus personatges principals van ser Robustiano Fortachón, El Penado 113 i Ivanchito. Pot dir-se que Carbó fou un dels més importants dibuixants assidus de l'Editorial Valenciana, qui junatament amb un grup de destacats professionals, va consolidar als anys 50 l'anomenada Escola Valenciana.

Xaquín Marín és un dibuixant i il·lustrador nascut a Ferrol, reconegut tant a Galícia com fora de les fronteres gallegues. Destaquen les seues tires còmiques, en què descriu i critica amb ironia la situació de la llengua gallega. Amb més de 20 anys de carrera, el seu treball s'ha publicat en periòdics i revistes nacionals i internacionals: La Codorniz, Hermano Lobo, Diario 16, Le Telegramme, Teima, A Nosa Terra, El Ideal Gallego, La Voz de Galicia, etc. Ha estat premiat en diverses ocasions, destaca el primer premi de la Biennal de Bávrobo i compta amb dues Paletes Agromán. Actualment dirigeix l'únic Museu d'Humor d'Europa, situat a la localitat Fene (Ferrol).

Unicómic 2006

El primer dia d'Unicómic, a les 11.00 h, Antonio Martín Antonio, important investigador en l'estudi de la història i sociologia de la indústria, publicacions i autors del còmic espanyol i autor dels llibres Los inventores del cómic español. 1873-1900 (Planeta DeAgostini, 2000) i Apuntes para una historia de los tebeos (Glénat, colección Viñetas, 2000), impartirà la ponència "Los tebeos y el cómic durante la Guerra Civil española". A les 12.00 h, Xaquín Marín farà la conferència "El humor gallego". A les 17.00 h, taula redona "Il·lustració i còmic", amb la participació d'Enrique J. Corominas, Félix Vega i Sergio Bleda.

El 24 de març, Unicómic prosseguirà amb la ponència "Cómic: de basura a patrimonio cultural", per Luis Gasca, un dels pioners a nivell europeu en la investigació del còmic i un dels fundadors del I Saló Internacional sobre còmics, celebrat en Bordiguera (Itàlia) en l'any 1965. Gasca ha rebut el premi del Cercle d'Escriptors Cinematogràfics i del Festival Internacional de Cinema de Sitges i el premi Yellow Kid al millor editor estranger de còmics entre altres guardons. A les 12.00 h, tindrà lloc la taula rodona "Hipotètics", amb Vicente García, Jorge Iván Argiz, Álvaro Pons i Sergio Bleda. A les 17.00 h, serà el torn de l'argentí Eduardo Risso, que conferenciarà sobre el còmic argentí. Per a DC i Vértigo. Risso ha dibuixat històries curtes en Flinch, Heart Throbs, Weird Western Tals, Batman: Gotham Knights, Transmetropolitan i Winter´s Edge i il·lustracions para Adventures of Superman i Green Lantern: Secret Files. A més, pel seu treball en 100 balas, Risso ha obtingut el premie Eisner en 2001 a la Millor història serialitzada, dos premis Harvey en 2002 per Millor artista i Millor sèrie i el Yellow Kid en 2002 al millor artista.

El dissabte 25 de març, a partir de les 10.30 h, es realitzaran en el Col·legi Major les projeccions de Steamboy, American Splendor i Corto Maltés. Las Célticas. A les 17.00 h, a la Seu Universitària d'Alacant, tindrà lloc la trobada amb Stuart Immonem. Alguns dels treballs publicats a Espanya per l'autor són Superman: Fin de siglo (Planeta), Superman: Idendad Secreta (Planeta), Superman, vol.1 (Norma Ed.), Shockrockets, minisèrie de tres exemplars (Dolmen Editorial) i Los 4 Fantásticos.

Projeccions paral·leles

A la FNAC, a les 19.00 h, es projectaran el 21 de març Hulk, el 28 de març Hellboy i el 2 d'abril Conan.