'INATTESO', DE DOMENICO DISTILO, GUANYA EL PREMI DEL JURAT DE MOSTRARI

El documental Inatesso, de Domenico Distilo, ha aconseguit el Premi del Comitè Científic de "Mostrari", I Mostra de Documental Universitari Europeu d'Alacant, que està dotat amb 3.000 euros. Ojos negros, de Massimiliano Vana ha sigut mereixedor del Premi del Públic, de 2.000 euros.

Inatteso (Inesperat) narra les atzaroses vides i la difícil situació dels sol·licitants d'asil polític a Itàlia. El seu autor, Domenico Distilo, comença a Roma, on una gran comunitat d'emigrants viu prop de l'estació de tren de Tiburtina, i recorre altres punts de la península Itàlica, per a donar a conèixer els llocs on sobreviuen els refugiats. Aquesta pel·lícula documental va ser realitzada com a exercici final dels estudis del seu autor al Centre Experimental de Cinematografia de Roma.

El Comitè Científic que ha concedit aquest premi està format per la directora de la productora holandesa Cobos Films, Carmen Cobos; juntament amb Adán Aliaga, director de la premiada La casa de mi abuela; la directora escocesa Lucinda Broadbent i la directora de la productora-distribuïdora Doc Films, Maite Serrano; sota la presidència del vicerector d'Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, Jesús Pradells Nadal; i la vicepresidència de Carles Cortés, director del Secretariat de Cultura de la UA.

D'altra banda, Ojos negros, la pel·lícula guanyadora del Premi del Públic és una producció de l'Escola Observatori de Cinema de Barcelona i narra la lluita per la subsistència d'un violinista búlgar en la capital catalana.

'Mostrari', I Mostra de Documental Universitari Europeu d'Alacant, ha estat organitzat pel Vicerectorat d'Extensió Universitària de la Universitat d'Alacant, amb la col·laboració de la Seu Universitària d'Alacant i el Taller Digital de la UA. Mostrari ha projectat, durant tota aquesta setmana, a la Seu Universitària d'Alacant pel·lícules arribades d'universitats i escoles de tot Europa. A través d'aquests films, hem pogut conèixer altres realitats, com ara la vida en un carrer polonès que està a punt de desaparèixer, el significat dels tatuatges que duen les dones del Kurdistan, la importància que té un telèfon en un centre de refugiats, la vida d'un violinista búlgar a Barcelona, la passió pel blues d'un grup de València, el drama d'una família d'Elx que ha d'abandonar la seua llar...

Es tracta del primer festival d'aquestes característiques que té lloc a Europa, al qual s'han presentat 35 documentals arribats des de Polònia, Romania, Bèlgica, Escòcia, Itàlia, Alemanya, Espanya i Eslovàquia, entre altres països del nostre continent. Per a poder ser seleccionat, calia complir una sèrie de requisits, com ara que els documentals havien de tractar una temàtica social, no tenir un metratge inferior a 20 minuts ni superior a 120, i tenir alguna relació amb una universitat o institució educativa superior europea.

Durant la celebració de Mostrari, el públic assistent ha tingut l'oportunitat de departir amb els directors de les pel·lícules seleccionades. La directora afganesa Saharaa Karimi, alumna de l'Escola de Cinema i Televisió de la Facultat de Música i Belles Arts de Bratislava, ens va presentar el documental En busca de un sueño. El realitzador italià Massimiliano Vana ens parlà de la seua experiència en rodar Ojos negros, que va dirigir en l'escola barcelonina Observatori de Cinema, i l'il·licità Gaspar Pomares, que és alumne de la Universitat d'Alacant, va departir amb els assitents sobre la seua obra Tener i ser.

Durant Mostrari, es va projectar també El final de la calle, d'Anna Stepczak-Patyk, de l'Escola Superior de Direcció Andrzej Wajda, de Varsòvia i El concierto de blues, de José Vicente Viadel. A més, Jean Baptiste Delannoy va aprofundir en el seu treball Silencio, una reflexió sobre el silenci teixida amb les reflexions de sis autors diferents produïda per l'Escola Superior de Direcció Andrezj Wajda, i Domenico Distilo va presentar la pel·lícula que ha aconseguit el premi del Comitè Científic, Inatteso. L'última pel·lícula a concurs projectada ha estat La piel que grita, de Başak Demir, alumna de l'Escola Superior de Belles Arts i Mitjans Audiovisuals de Colònia.