• GUIES ROBOTS, ROBOTS SUBMARINS I FUTBOL ROB..C EN LA UNIVERSITAT D'ESTIU RAFAEL ALTAMIRA

GUIES ROBOTS, ROBOTS SUBMARINS I FUTBOL ROBÒTIC EN LA UNIVERSITAT D'ESTIU RAFAEL ALTAMIRA

Futbol robòtic, les experiències amb guies robòtics per a museus, robots submarins, robots assistencials en cirurgia o dispositius per a cecs són alguns dels atractius del curs "Robots i humans", que s'impartirà del 3 al 7 de juliol en el marc de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira de la UA. El curs, dirigit pel professor del Departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de la UA Francisco J. Escolano Ruiz, proposa una aproximació a l'estat actual del món de la robòtica i la interacció amb l'ésser humà. Per al director, en aquest curs "tractem diversos aspectes sobre com poden ajudar-nos els robots".

Mitjançant ponències i tallers, l'alumnat podrà conèixer de prop diverses experiències desenvolupades en el camp de la robòtica, com ara el futbol robòtic, en què petits dispositius Aibos amb forma de gosset són capaços d'evitar obstacles, gràcies a les càmeres omnidireccionals implantades. Aquestes càmeres, que capten 365º, fan possibles diversos usos com la vigilància, el transport d'objectes i l'accés a zones perilloses.

El secretari del curs i professor del Departament de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial Miguel Cazorla explica que "l'Aibo, que s'està comercialitzat com a joguet, s'ha programat perquè jugue al futbol. Tenim un equip juntament amb altres grups d'investigació de les universitats de Múrcia i Rei Juan Carlos de Madrid. En les tres universitats desenvolupem el codi per a participar en Robocup, un mundial de futbol robòtic que enguany s'ha celebrat del 14 al 18 de juny a Alemanya".

Dispositius per a persones cegues

Una altra de les ponències que es realitzarà en el curs és "Experiències en guies robòtics per a museus", a càrrec del catedràtic de l'Institut d'Informàtica de la Universitat de Friburg Wolfram Burgard. Per les seues contribucions científiques, Burgard ha rebut nombrosos premis d'associacions dedicades a la investigació en aquest camp, com ara l'IEEE Robotics and Automation Society, i és membre de l'American Association of Artificial Intelligence.

Així mateix, el curs també desenvoluparà altres temàtiques d'interés, com els projectes d'investigació sobre dispositius portàtils per a cecs o els robots submarins. Aquest projecte, que encara està en fase embrionària, estudia la reconstrucció tridimensional de l'espai, amb la possibilitat d'orientar-se en un lloc concret. A més, s'hi tractarà el tema de l'evolució de la robòtica en el cinema, des de Metròpolis a Minority Report. Segons Cazorla, la ponència aproparà lúdicament aspectes que s'estan investigant en l'actualitat i que podrien ser factibles en el futur.