EL MUA DEDICA UNA MOSTRA A L'ARQUEÒLEG I HISTORIADOR JOSÉ MARÍA SOLER

L'any 2005 Villena celebrava el centenari del naixement d'un dels seus fills més il·lustres, José María Soler García. Historiador, musicòleg, etnògraf i arqueòleg, els seus estudis sobre Villena i el seu entorn tenen repercussió internacional i el seu nom està lligat a extraordinaris descobriments arqueològics, entre els quals hi ha el Tresor de Villena. Ara, l'ajuntament de la seua localitat natal, la fundació municipal que duu el seu nom i la Universitat d'Alacant, li reten homenatge amb una exposició que es podrà veure en el MUA a partir del pròxim dia 10 d'octubre.

En la mostra es recrea el seu despatx personal i s'exhibeixen alguns dels seus objectes més preuats: les seues ulleres, les seues publicacions, les eines que emprava en les excavacions, les medalles i honors que va rebre, algunes partitures, etc., en un intent de realitzar una aproximació al que va ser la seua no gens fàcil vida, els seus treballs i investigacions. La música, la lectura de documents i l'arqueologia van ser les seues preocupacions intel·lectuals, juntament amb unes incontenibles ganes de gaudir de la vida. En la mostra es pot veure també un documental amb imatges de Soler en actes públics.

Una sèrie de premis i distincions corroboren la transcendència i repercussió social de les seues investigacions. S'hi troben les medalles d'or de Villena i de la província d'Alacant i la de Bronze de les Belles Arts del Ministeri de Cultura, els premis de Musicologia del CSIC, el Montaigne de la Fundació FVS d'Hamburg i el Francisco Jordá d'Oviedo, a més del doctorat honoris causa per la Universitat d'Alacant, acte en què va pronunciar, en un emotiu discurs, aquestes paraules que sintetitzen tota la una vida: "Si d'alguna cosa puc vantar-me és d'haver treballat amb intensitat i amb rigor en els diversos camps cap als quals s'ha disparat inconteniblement la meua curiositat. I he de confessar que aquests treballs han estat quasi sempre un plaer, cosa que és un guardó més que suficient".

L'acte d'inauguració de la mostra "José María Soler. 1905-1996" tindrà lloc el dimarts vinent, 10 d'octubre, a les 12.00 h a la sala Altamira del Museu de la Universitat d'Alacant. Està previst que assistisca una representació de les institucions que participen en el projecte.