HOMENATGE POETICOMUSICAL A GABRIELA MISTRAL AL PARANIMF

"Duerme, duerme, dueño mío / sin zozobra, sin temor/ aunque no se duerma mi alma/ aunque no descanse yo". Amb aquests versos de la cançó de bressol La madre triste s'obri l'espectacle Gabriela canta en colores, un muntatge poeticomusical, creat per a homenatjar a la gran poetessa i premi Nobel de Literatura Gabriela Mistral, dirigit i compost pel professor de la universitat xilena de Valparaíso, Hugo Pirovich Battiza.

Organitzat pel Centre d'Estudis Mario Benedetti de la UA, aquest espectacle que es representa al paranimf de la UA el 25 d'octubre, a les 12.00 h, proposa la musicalització de huit poemes de l'escriptora : La madre triste, La noche, Corderito, Ronda de los aromas, Hallazgo, Rocío, Vergüenza i Mujer estéril, amb una posada en escena a càrrec del grup Gustos Reunidos. Aquesta agrupació musical, de gran prestigi a l'Amèrica Llatina pel seu treball de difusió de la cultura i per la promoció dels versos dels més insignes poetes xilens (Pablo Neruda i Gabriela Mistral) ha recorregut de la mà de Pirovich l'Amèrica Llatina i diversos països europeus, amb aquest espectacle on la música esdevé vehicle de la poesia.

Per al director, aquest treball "està pensat per a fer arribar la poesia de Gabriela Mistral a través de la música, una opció que està donant molt bons resultats, ja que aquesta és la quarta gira que realitzem per Espanya i França". "Al costat de la poesia ―continua Pirovich― es pretén aproximar la música popular, adequant-la als violins, piano i altres instruments". Així mateix, la reivindicació de la figura i obra de Gabriela Mistral és, en paraules de la directora del Centro d'Estudis Mario Benedetti, Carmen Alemany, "la idea principal d'aquesta activitat". Per a Alemany, és de gran interès aquesta aproximació musical, que possibilita una major proximitat amb el públic, "ja que, malgrat que ella també va ser guardonada amb el premi Nobel, es coneix més a Pablo Neruda, un poeta que es pot considerar 'fill literari' de Gabriela Mistral".

Aquest acte, que se suma als organitzats per la institució acadèmica per a aproximar les cultures xilena i espanyola, segons Alemany "naix de la relació de la UA amb l'Ambaixada de Xile, arran dels actes de la Primavera nerudiana, que es va celebrar al campus l'any 2004".

Recollida d'invitacions
Sala Aifos