LA SEU UNIVERSITÀRIA DE VILLENA CELEBRA EL SEU PRIMER ANIVERSARI

La Seu Universitària de Villena s'ha convertit en model d'integració entre universitat i societat. Amb una programació a la mida de les necessitats i demandes de la societat Villena, basada en els suggeriments i les inquietuds dels seus col·lectius, la Seu és part de l'agenda cultural del municipi.

El dimecres 4 d'octubre se celebra el primer aniversari de la signatura del conveni entre l'Ajuntament de Villena i la Universitat d'Alacant per a la creació de la Seu Universitària de Villena, la huitena seu que la institució docent ha creat en les comarques d'Alacant. Com en altres seus, la de Villena naix amb el suport del consistori local, que ha cedit una part de les seues instal·lacions per a la creació d'una secretaria administrativa i tècnica que ha actuat de pont entre la Universitat i el municipi.

Villena representa un model de seu universitària integrador, en què destaquen l'estreta col·laboració entre l'Ajuntament i els diversos col·lectius i associacions del municipi. Cal tenir en compte que després d'Alacant Villena és la localitat amb presència universitària de major població, amb prop de 180 associacions registrades. La Seu de Villena ha servit per a canalitzar les demandes i inquietuds del teixit social i empresarial del municipi i s'ha articulat com un complement a l'àmplia oferta cultural ja existent en la localitat. La Universitat, a més dels cursos amb crèdits de lliure configuració que organitza específicament per als estudiants universitaris, ha organitzat una sèrie de cursos per a atendre les demandes dels diversos col·lectius. El primer dels que es s'impartirà enguany tractarà la problemàtica de la immigració des de perspectives diferents.

Segons l'alcaldessa de Villena, Vicenta Tortosa, "Ha sigut una sorpresa l'excel·lent acollida que ha tingut la creació de la Seu, ja que tots els col·lectius socials de la ciutat l'han assumida com pròpia". Un dels aspectes més destacats del naixement de la Seu ha sigut "la desmitificació del concepte d'universitat, entés com propi de gent amb titulació acadèmica. S'ha convertit en un instrument a què acudir a la recerca d'assessorament, col·laboració i suport, és a dir, la universitat com a aliat inseparable, tant per a la formació com per a la cultura", explica l'alcaldessa.

En aquest primer any, la Seu de Villena no només ha aconseguit enlairar-se amb èxit, sinó que s'ha convertit en un referent essencial per a les activitats culturals i acadèmiques que tenen lloc al municipi. El més destacable ha sigut la immediata connexió establerta amb les forces culturals vives de la ciutat, a més dels diversos col·lectius i associacions. Des de mestresses a empresaris, passant per jubilats, joves, associacions d'estudiantes, de dones, etc. Tots els col·lectius de la societat de Villena han tingut un espai a la Seu. "L'activitat de la Seu ha entrat a formar part de la vida de Villena i s'ha assumit com part essencial de l'agenda social", explica el director de la seu, Pepe Silva, qui assegura que els cursos oberts d'estiu, "van servir d'aparador definitiu per l'enorme participació i l'atractiu dels programes".

La seu és el poble
Segons Josefina Bueno, directora del Secretariat d'Extensió Universitària, "La falta d'un edifici concret ha convertit tot Villena en seu universitària, ja que no només l'Ajuntament, sinó els diversos col·lectius socials, han cedit els seus espais per a albergar les nostres activitats". En aquest sentit, Vicenta Tortosa assegura que la resposta ciutadana ha sigut tan important que el consistori ja està buscant un espai físic per a albergar les instal·lacions de la Universitat. Entre altres espais, s'ha pensat en el pròxim Hotel de la Joventut o el centre cultural que es vol inaugurar a la Plaça de Bous.

En xifres, la Seu de Villena ha organitzat, des de gener fins a març, 9 cursos de crèdits, 12 cursos d'estiu, 8 conferències, 6 exposicions, 6 tallers de cinema, 4 presentacions de llibres, 1 trobada internacional de dones i més d'una vintena d'activitats culturals de música, dansa i teatre. Per a cadascuna d'aquestes propostes, s'hi ha comptat amb espais públics, centres educatius, comparses i locals municipals. "La falta d'un edifici concret -assegura Tortosa- ha fet que guanyem en imaginació i comptem amb la col·laboració de tots per a poder portar a terme totes les activitats".