DONES AL MARROC I "DE LES BOMBES A L'EXILI", NOVES MOSTRES A LA SALA AIFOS

El dimecres 22 de novembre s'obrin al públic, a la sala Aifos de la UA, dos noves exposicions fotogràfiques: "Mil i un rostres: dones i desenvolupament al Marroc" i "De les bombes a l'exili. Els últims mesos de la Guerra Civil a la Comunitat Valenciana". La mostra de les dones marroquines s'exhibirà fins al 20 de desembre, i "De les bombes a l'exili" romandrà fins al 30 de novembre.

La primera mostra, organitzada per Entrepobles i la ONG marroquina Al-Mahron, amb la col·laboració del Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA, recull les fotografies de Leonor Miró sobre les dones de la província de Tetuán i les localitats de Fnideq i M'diq. Segons explica Miró, la mostra "sorgeix arran d'un projecte d'Entrepobles de fer un documental sobre el Centre de Dones de Fnideq, amb el suport de Al-Mahron, per a mostrar la situació de la dona al nord del Marroc, i, alhora, es planteja un treball fotogràfic paral·lel. Hem cercat la comprensió sobre les dones marroquines, no com a víctimes, sinó com a motors del canvi del país".

L'exposició recull prop de 50 imatges de dones procedents tant de zones rurals com urbanes, d'edats i cultures diferents, en situacions de treball domèstic, de relacions familiars, associatives, de treballs assalariats i a l'escola. "Hem intentat, dins de les nostres limitacions ―afirma Miró― que estiguen representades dones de tot tipus, dones que estan alfabetitzant-se i altres que encara estan en procés de reflexió sobre la situació de la dona". "El que ens diu la nostra experiència ―continua― és que encara pesa molt l'entorn cultural i religiós i encara que hi ha dones que han reflexionat, el camí és lent i difícil".

Quant al Centre de Dones de Fnideq, el treball que s'està realitzant tant en el camp formatiu com de suport a les dones maltractades contribueix a solucionar els problemes quotidians de les dones de la zona. "El que s'està fent és alfabetitzar i capacitar, donar a les dones les eines necessàries per a treballar i millorar: cursos de castellà, d'informàtica... També és un centre d'escolta per a dones maltractades, que intenta resoldre els seus problemes mitjançant suport jurídic, psicològic, etc.".

Leonor Miró és fotògrafa i cineasta. Els seus treballs en col·laboració amb Entrepobles cerquen mostrar la quotidianitat, les expectatives i els desitjos de les dones que, en diferents contextos i àmbits geogràfics, estan contribuint a la construcció de noves societats.

El desastre de la Guerra Civil

'De les bombes a l'exili' és una mostra fotogràfica, realitzada pel Centre d'Estudis i Investigacions Comarcals Alfons el Vell, que inclou un recorregut sobre els desastres produïts durant els últims mesos de la Guerra Civil al País Valencià. Des de les Balears, a partir del 1937, l'Aviazione Legionaria Italiana, la Legión Cóndor i l'aviació rebel, maniobraren per destruir totes les infraestructures possibles i també per desmoralitzar la població civil. Bombardejaren sense contemplacionis ciutats i objectius civils. Les ciutats de València, Gandia o Alacant van patir dramàticament aquests atacs sense escrúpols.

En el marc de la mostra, es realitzarà el 27 de novembre, a les 18 hores a la sala Aifos, la conferència De les bombes a l'exili, a càrrec de Eladi Mainar Cabanes.

Fullet: Mil rostres

Fullet. De les bombes a l'exili