'SÍMBOLS, BLASFÈMIES I DESENCONTRES' A LA SEU CIUTAT D'ALACANT

En els últims temps hem assistit a situacions extremadament polèmiques provocades pel tractament que els mitjans de comunicació han donat a símbols de diferents religions. La «crisi de les vinyetes», desencadenada a principis de 2006 amb motiu de la publicació en diferents diaris europeus de caricatures del profeta Mahoma, va provocar un conflicte de tal calat que va col·locar les relacions entre Europa i els països musulmans en un moment de màxima tensió. Així, apareixen veus contraposades, en uns casos interessades defensores d'un irreconciliable desencontre entre cultures i civilitzacions, o en altres valedores d'una llibertat d'expressió sense límits ni tabús en les nostres societats. No obstant això, aquestes polèmiques no són alienes a cap religió o país i posen de manifest la necessitat de reflexionar sobre les raons i orígens antropològics d'aquests conflictes, sobre les claus socials, polítiques i religioses per les quals travessen els països àrabs, al mateix temps que exigeixen l'esforç de mantenir un diàleg permanent amb dos sectors absolutament essencials, com són els representants religiosos i els professionals dels mitjans de comunicació, per a poder establir així els vincles entre el dret a la informació i el respecte a la religiositat. Des d'aquests eixos, aquest cicle es proposa contribuir a alimentar un diàleg tan necessari com inajornable avui en dia.

SOBRE SÍMBOLOS SACRALIZADOS Y LIBERTAD DE EXPRESIÓN. REFLEXIONES ANTROPOLÓGICAS A PROPÓSITO DE LA POLÉMICA SOBRE LAS CARICATURAS DE MAHOMA

Isidoro Moreno Navarro, catedràtic d'Antropologia de la Universitat de Sevilla, director del Grup d'Investigació GEISA i president de l'Associació Andalusa d'Antropologia
Dilluns, 29 de gener

LA UTILIZACIÓN DE SÍMBOLOS RELIGIOSOS EN DIFERENTES CULTURAS Y RELIGIONES

Jaume Benaloy, sacerdot, representant del Bisbat d'Oriola - Alacant
Majed Kahdem, president de la comunitat islàmica d'Alacant
David Manzana, pastor de l'església evangèlica espanyola a Alacant i València
Dimarts, 30 de gener

POLÍTICA E ISLAM EN EL MUNDO ÁRABE: CLAVES DEL
DESENCUENTRO

Ignacio Álvarez Ossorio, professor d'estudis àrabs i islàmics a la Universitat d'Alacant i del doctorat d'Estudis Internacionals Mediterranis de la Universitat Autònoma de Madrid.
Dimecres, 31 de gener

LIBERTAD DE EXPRESIÓN, DERECHO A LA INFORMACIÓN Y RELIGIOSIDAD: LA VISIÓN DESDE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN

Mercedes Gallego, redactora cap del diari Información d'Alacant
Ezequiel Moltó, periodista del diari El País
José Picó, redactor cap del diari La Verdad d'Alacant
Dijous, 1 de febrer

Director: Carlos Gómez Gil

Totes les activitats començaran a les 20.15 h. L'accés a les activitats és lliure fins a completar la capacitat de l'aula. Les persones interessades es podran inscriure prèviament i les que assistisquen a un mínim de 3 sessions podran sol·licitar un certificat de l'ICE de la UA.

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua