UNA PONÈNCIA SOBRE NANOPARTÍCULES INAUGURA LA MOSTRA 'GEOGRAFIES DE LA MATÈRIA'

El 18 de gener, a les 19.00 hores, en la sala Aifos, el reputat científic Víctor Puntes oferirà la ponència Nanoparticules: unitats de construcció i estructures construïdes, per a inaugurar la mostra Geografies de la matèria, feta conjuntament amb Joan Peris, que ha impartir el taller del Secretariat de Cultura "El collage i les textures com a llenguatge plàstic".

En aquesta exposició, Peris, a partir d'una implicació força poètica amb l'observació i manipulació creativa de la matèria aconsegueix generar un discurs plàstic on les formes irregulars de les textures centren la seua mirada estètica i canalitzen el seu treball artístic fet de seqüències abstractes, oníriques i matèriques. Víctor Puntes completa la mostra amb la seua mirada estètica vers el comportament de les minipartícules observades a través del microscopi electrònic, que són la matèria en estat elemental.

Nanopartícules
En el 1899, Santiago Ramon y Cajal deia, al proleg del seu llibre Textura del Sistema Nervioso, que en el futur, quan la física i la química hagin assolit la plenitud de les seves facultats no seràn sino dos aspectes de la mecànica molecular. La mecànica molecular a la que el premi nobel es referia es la que estudia la constant i complexa interacció entre molécules biologiques, com les proteines, per donar com a resultat un ésser viu. Per exemple, en el proces de reproducció cel.lular, la mitosis, una cél.lula fa còpia de tots els seus components que espontàneament s'auto-ensamblen en una altra cel.lula.

Aquest procès d'autoensamblatge es també clau en nanotecnologia, doncs, és precissament en aquesta escala, a nivell molecular, a nivell nanomètric, on el mòn de la materia inorgànica i la materia orgànica s'hibriden intimament.permetent l'entendiment d'un règim de la natura, l'electromagnètic (per oposició al nuclear-atòmic i el gravitacional-còsmic) en el que es basa la vida. De la mateixa manera, i no menys important, aquesta interacció mòn orgànic/inorgànic pot ser explotada en el desenvolupament de noves tècniques mèdiques no invasives amb efectes secundaris pràcticament inexistents. I tot això no està deslligat de l'experiència de l'home amb la natura, el diàleg intimista amb la matèria i la expressió artística de l'observació del món amb les lents científiques.