EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE L'ORALITAT EN LA UA

Del 20 al 22 de febrer es desenvoluparà en la Universitat d'Alacant el Festival Internacional de l'Oralitat 2007, que enguany rendeix homenatge a Veneçuela. Aquest país va estar en els inicis del moviment iberoamericà de narració oral des de finals dels anys 80, però té una marcada tradició en el món de l'oralitat que es remunta als temps prehispànics. Els veneçolans portaran espectacles en els quals contaràn la seua vida qüotidiana, la seua literatura i tradicions. També la seua realitat històrica, on podrem conèixer a Veneçuela com a terra fèrtil per a l'encreuament de civilitzacions.

Però, com cada any, no només intervindran narradors del país convidat, sinó també d'altres parts del món: Uruguai, representat per l'excel·lent actriu Dahd Sfeir, i la novetat de la tradició oriental, amb la presència de Yoshi Hioki, de Japó, per primera vegada en el festival. Entre els espanyols, a més dels participants de la Comunitat Valenciana, es contarà amb la presència d'Aragó, representat per Luis Felipe Alegre.

El Festival de l'Oralitat es portarà a terme a Elx, en les universitats d'Alacant, Jaume I de Castelló, Burgos i Valladolid, a més de passar per diferents localitats de la província d'Alacant. El Festival de l'Oralitat proposa un mestissatge enriquidor des d'aquesta festivitat que suposa la celebració de la paraula.

20 de febrer

El festival començarà en la Universitat Alacant el dimarts 20 de febrer, amb la conferència-col·loqui Venezuela, cruce de culturas, a càrrec de Segundo Ceballos, director del Festival Internacional de l'Oralitat de Veneçuela. L'acte tindrà lloc a les 12 hores en l'Aula Magna de la Facultat de Filologia, organitzat amb la col·laboració del Centre d'Estudis Iberoamericans Mario Benedetti.

El mateix dia, en l'auditori de la Casa de la Cultura en la Seu de Biar, a les 19 hores, tindrà lloc l'actuació d'una de les majors actrius uruguaies, Dahd Sfeir, que representarà Pura locura, un ventall de contes i cançons que les seues picardies, dubtes, certeses i filosofia del quotidià ridiculitzen la nostra circunspecta conducta. A continuació, serà el torn del Teatro Coordinación, de Veneçuela, que durà a escena Eemarü, el camino... Eemarü sembla teatre, també ritual. Ha pres d'ambdós el rigor, l'energia, les cadències i ritmes, formes i colors per construir el que potser no siga altra cosa que, una súplica per la integritat de l'ànima dels nostres pobles i gents, i la de la naturalesa que ens alberga.

21 de febrer

La Seu de La Nucia acollirà, en l'IES "La Nucia", en sessió matinal, la representació del Teatre del Sindicat, amb Féliz Albo, de la Comunitat Valenciana, que realitzarà l'espectacle Nus, una recopilació d'algunes de les millors històries contades per a adults.

El mateix dia, en la Seu de Villena, al Saló d'Actes de la Casa de la Cultura, a les 20 hores, acollirà la representació Cuentos populares del Japón, a càrrec de Yoski Hioki. Els contes tradicionals de Japó són de temes i aspectes diversos. Dels camperols d'arrossers als nobles de la cort imperial, dels animals i dels monstres. En aquesta actuació, el narrador conta quatre relats de gran intensitat emocional. També actuarà María Eugenia Ramos, de Veneçuela, amb l'espectacle Con V mayúscula. Aquest show és una aproximació a la vida de la narradora a través dels contes. Des de la infància, en el seu entorn familiar, fins a les seues experiències artístiques, que van des del compromís, la seua posició política, la seua condició de dona, el seu treball amb els xiquets i després amb els adults, fins al seu distanciament irònic amb un humor àcid i implacable.

22 de febrer

Aquest dia, a la sala polivalent del Punt d'Informació Cultural, es clausurarà el taller de Narració en Vers, amb la participació de Flora Ovalles, de Veneçuela, i Luis Felipe Alegre, d'Aragó. El taller s'ha desenvolupat al campus des del 20 de febrer.

El Festival de l'Oralitat ha estat organitzat per La Carátula, amb la col·laboració d'entitats públiques i privades.