ANTONIA SAN JUAN DIVERTEIX I EMOCIONA EN 'LAS QUE FALTABAN'

Una dona que estima un assassí i se’n sent orgullosa, una submisa que, en el fons, té desitjos masoquistes; la nova rica o la filla modèlica que cuida la seua anciana mare o, més be, la martiritza per tal de no pensar en la seua absurda vida. Aquests són alguns dels personatges de l'espectacle Las que faltaban, d'Antonia Sant Juan, que es representarà el dimarts 6 de març, a les 20.15 h, al paranimf de la Universitat Alacant, en el marc dels actes de celebració del 8 de Març, Dia Internacional de la Dona. L'obra, que ha obtingut l'aplaudiment del públic i de la crítica especialitzada, parla, segons l'actriu i directora, "de l'amor, dels maltractaments, de la solitud, de la vellesa, de la doble moral, de la televisió...", amb textos, entre d’altres, de Terenci Moix, Quim Monzó, Rafael Mendizábal i Antonia San Juan mateix.

Aquest espectacle segueix la línia de l’obra Otras mujeres, encara que amb noves aportacions que aconsegueixen commoure, divertir i captivar l'espectador, a causa de la capacitat de plasmació de la realitat mitjançant una aguda observació. El procés de creació dels personatges, segons comenta Antonia, té lloc durant el desenvolupament dels assajos. "No pots anar amb un treball previ, perquè el personatge és qui s’hi acomodarà. És el personatge qui t’ha de conduir i el que demana el que necessita: postures, tempo, to de veu, silencis...". I encara que cada personatge està caracteritzat per un element d’atrezzo com ulleres, barrets o abrics de pells, l’element crucial en la interpretació són els canvis de registre, que aconsegueixen emocionar l'auditori. Per a Antonia, el punt fonamental a l'hora d'arribar al públic i transmetre sentiments és "treballar amb la més absoluta veritat". La importància d’un treball, assenyala, rau a "no avançar-se, no voler arribar a l'emoció i escoltar el text com si fóra la primera vegada".

Igualment, el muntatge cuida minuciosament la paraula, per la qual cosa els textos tenen una gran riquesa expressiva i de contingut. El llenguatge aflora sense prejudicis ni tabús i el to passa del refinament a l'argot més col•loquial. Després de començar en cafés teatre interpretant monòlegs propis, Antonia San Juan va saltar a la fama amb Todo sobre mi madre, de Pedro Almodóvar, a la qual van seguir altres pel•lícules com Piedras i Octavia. A partir d'aquest moment, l'actriu organitza la seua productora i comença no només a interpretar i escriure, sino també a produir i dirigir espectacles de teatre com Otras mujeres, El veneno del teatro, Monólogos cotidianos, ¡A tiros! i els curtmetratges V.O. i La China. Per això, Las que faltaban suposa un pas més en la creació i la carrera professional d’aquesta polifacètica artista.

Entrades en Servicam, FNAC, llibreria Compas de la UA i una hora abans de l'actuació al paranimf.