HISTÒRIA D'UNA TERRORISTA SUÏCIDA AL PARANIMF

El dimecres 21 de març, a les 20.15 h i al paranimf de la UA, es representarà La Suïcida (Zena-Bomba), de la jove promesa croata Ivana Sajko, dirigida per Carmen Portaceli i produïda per Dramatúrgia 2000. L'obra ofereix una visió diferent d'un fenomen actual i terrible, el terrorisme suïcida, mitjançant l'escenificació dels últims dotze minuts i mig de la vida d'una dona, immediatament anteriors a la comissió d'un acte terrorista que implicarà la mort pròpia. Segons Carmen Portaceli: “L'obra ha sigut concebuda per a aprofundir en les motivacions dels terroristes suïcides: si tenen por, si no en tenen, si són conscients del que estan fent o no ho són. Sobretot parla de les dones repudiades en la seua cultura, perquè quan els convé les utilitzen per a aquest tipus d'actes”.

Gabriela Flores és l'actriu que interpreta aquest monòleg replet de matisos, en què la protagonista assumeix rols diferents: des de la recreació de les intencions de la terrorista fins a la transmutació en l'autora del text que reflexiona sobre el seu personatge. “En aquest monòleg l'actriu qüestiona els actes, fa de Pep el Grill, de consciència, i acaba posant-se en la pell de la suïcida”, apunta Portaceli. “L'obra és una reflexió sobre el terrorisme, amb un discurs polític darrere, però que té la poesia del teatre”. Ivana Sajko analitza els aspectes d'índole moral relacionats amb el comportament del personatge femení i les seues accions: per a alguns un acte d’heroismo, per a altres un acte de pura agressió, i sobre les motivacions polítiques o d'altra índole que impulsen els terroristes a cometre aquest tipus d'actes.

Respecte a l'autora del text, una de les dramaturgues centreeuropees amb major projecció internacional, tot i la seua joventut, Portaceli destaca que “ve d'un món on la guerra és normal. Ella parla sobre els pobres, que són els que se suïciden, i es qüestiona el que succeeix als països àrabs, com responen davant atacs brutals”. Guanyadora de diversos premis nacionals i internacionals, Ivana Sajko va obtenir en 2003 una beca de la Fundació Rockefeller que li va permetre treballar com a dramaturga resident a Itàlia i que va donar com resultat el text de Zena-Bomba.

Les invitacions poden aconseguir-se a la sala Aifos