HOMENATGE A ENRIQUE CUTILLAS BERNAL

La Seu Ciutat d'Alacant rendix homenatge a l'historiador Enrique Cutillas Bernal per la seua trajectòria professional i promoció de la cultura alacantina, sent la seua obra un referent per a conèixer amb rigor i profunditat la història i religiositat del poble alacantí per la Santa Faç.

Enrique Cutillas Bernal va nàixer a Fortuna (Múrcia) el 1940 i va residir a Alacant des de 1962. Va ser cronista oficial de l’Ajuntament d’Alacant fins a la seua defunció el 2003. Fou llicenciat en Filosofia i Lletres i doctor en Història cum laude per la Universitat d’Alacant. La seua tesi El patronato de la Ciudad de Alicante sobre el Monasterio de la Santa Verónica en la Huerta de la Ciudad, 1518-1804 estudia, com no s’havia fet abans, la història del monestir de la Santa Faç i la tradició verònica alacantina.

Partint dels seus estudis sobre la Santa Faç, Enrique Cutillas va escriure tres llibres, publicats entre 1996 i 2001, que es van convertir immediatament en el referent celebrat i obligat per a conèixer amb rigor i profunditat la història i la religiositat d’Alacant per la Santa Faç. Són precisament aquests tres llibres els que centren l’homenatge que aquesta seu universitària li ret la vespra del dia de Santa Faç:

El Monasterio de la Santa Faz: El Patronato de la Ciudad 1518-1804. Editat el 1996 per l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert

Santa Faz: Religiosidad Popular y vida cotidiana (1489-1804). Editat el 1998 per l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert

La Santa Faz (1800-1900) Del sentir popular a la posesión de las élites. Editat el 2001 per l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert

Junt amb aquests, pels quals va obtenir el reconeixement de la comunitat científica, com també per treballs especialitzats en la Revista de Historia Moderna de la Universitat d’Alacant i en la revista Canelobre de l’Institut Juan Gil-Albert, Enrique Cutillas Bernal va aconseguir una popularitat molt notable en la societat alacantina gràcies als articles setmanals sobre història local publicats durant més de deu anys en el diari Información d’Alacant, i també per col•laboracions en revistes de festes de la província. Finalment, ja com a cronista oficial de l’Ajuntament d’Alacant, va escriure la Crónica del siglo XX de Alicante (1900-1976), apareguda el 2003, però inconclusa per la seua defunció.

Intervinents

Enrique Cutillas Iglesias. Advocat. Fill de l’autor.
María Jesús Paternina. Exarchivera de l’AMA (Arxiu Municipal d’Alacant)
Enrique Giménez López. Catedràtic d’Història Moderna de la UA.
María Dolores Iglesias Ivars. Esposa de l’homenatjat.

L’assistència és lliure fins a completar la capacitat de la sala.