UNA JORNADA EN VALENCIÀ QUE RECUPERA ELS JOCS TRADICIONALS

“Jugar és viure una situació que afavoreix l'adquisició d'una nova llengua”. Amb aquestes paraules es presenta la II Jornada Escolar de Jocs Tradicionals, organitzada per la Coordinació Educativa de Centres amb Programa d'Immersió Lingüística d'Alacant, amb el suport de la Universitat d'Alacant i la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament d'Alacant. Aquest programa, que tindrà lloc el dimecres 18 d'abril a les instal•lacions esportives de la UA, consisteix en una jornada de convivència, en què prop de 1.200 alumnes del primer cicle de primària dels centres educatius d'immersió lingüística d'Alacant es reuneixen per a participar en diversos jocs tradicionals com “Pollet anglés”, “Pispes”, “Sambori”, “Arrimaeta”, “Mocador per darrere”, “Cementeri”, “Llançament al set i mig” i “Saltar a la corda”, entre d’altres.

Segons explica el coordinador d’aquest esdeveniment, Ignasi Carbonell, “aquesta jornada forma part d'un projecte més ampli que es desenvolupa als col•legis d'immersió lingüística d'Alacant, un programa de recuperació dels jocs tradicionals que serveix com a instrument pedagògic de l'ensenyament del valencià”. Aquest projecte, que es realitza amb xiquets de totes les edats en els centres durant l'any acadèmic, culmina cada curs amb aquesta jornada que, com assegura Carbonell, “té molt bona resposta entre els xiquets i els pares, perquè per a ells són els jocs que van jugar de menuts”. “Durant aquest dia, els xiquets van de joc en joc amb l'ajuda dels monitors, que són els professors d'Educació Física i els alumnes de Magisteri de la UA i del cicle formatiu d’animació d'activitats físiques i esportives de l'IES Haygon, de Sant Vicent del Raspeig”.

“La jornada ―continua Carbonell― vol mostrar el treball, moltes vegades desconegut, que es du a terme als centres d'immersió lingüística”. Els objectius pedagògics d'aquesta trobada pretenen que, a partir de la repetició de paraules i frases fetes, l'alumne treballe el llenguatge oral, el gestual i la psicomotricitat. D'aquesta manera, mentre es juga s'utilitza el valencià com a vehicle de comunicació i es crea una actitud positiva d'acceptació de la nova llengua. “A més, ensenyem els xiquets a jugar a jocs tradicionals que s'estan perdent i es contribueix a la recuperació d'aquests models de cultura lúdica popular”.