'IFIGENIA EN ÁULIDE'

“Comprem el més odiós amb el que ens és més estimat”. Aquesta frase de Clitemnestra resumeix a la perfecció la temàtica d’Ifigenia a Áulide, la tragèdia d’Eurípides triada aquest curs per l'aula de Teatro Universitario Clásico de la UA, dirigit per Andrés Vinaches, que es durà a escena el 30 de maig, a les 20.15 hores, al Paranimf del campus. “El més odiós segons explica la directora de l'obra i professora d'Interpretació en la RESAD Charo Amador són els interessos de la guerra de Troia. A l'altre costat de la balança hi ha la vida d’Ifigènia”, sacrificada per una doble voluntat: la política i la divina.

Per a M. Paz López, autora de la traducció i nova versió i professora de Filologia Grega de la UA: “El punt de partida d'aquesta expedició és l'estret pas d’Àulide i és també on té lloc la tragèdia. Allí estan congregades les naus gregues carregades de guerrers impacients per demostrar el seu valor, esperant l'ordre de salpar. No obstant això, el neguit s'apodera de l'exèrcit, ja que no hi ha vent per a espentar les naus i l'expedició no es posa en marxa. Quan consulten l'endeví Calcant, aquest comunica el terrible missatge de la deessa Àrtemis: si els grecs volen vent, hauran de sacrificar Ifigènia, la filla d'Agamèmnon”. Aquesta temàtica, que per a Amador és de “gran actualitat”, narra “el cost i la vivència de la guerra vista des d'un univers masculí i femení, amb la càrrega ideològica que descriu Eurípides. És la guerra contra el món bàrbar, Orient contra Occident”.

El muntatge de l’obra “ha sigut una experiència intensa i interessant per la complicació, perquè s'ha donat quasi una completa reestructuració dels estudiants del teatre clàssic”. La representació ha tingut col·laboracions d'excepció, com l'assessora de tècnica vocal, Begoña Frutos, la coreògrafa María Obdulia Díaz, que ha dirigit sis ballarines del Conservatori Superior de Dansa d'Alacant, o la composició musical, que ha sigut a càrrec de José María Vives Ramiro. En referència a la participació de l'alumnat en la posada en escena de l'obra, Amador assenyala “que els actors no han estalviat esforços i han aportat les seues experiències vitals per a interpretar els personatges”. A més, “en la producció han fet un treball important: Enrique Piera, que fa d'Agamèmnon, ha dissenyat el cartell i l’attrezzo, i Loles Moreno, que fa de la reina Clitemnestra, s'ha ocupat de coordinar i dissenyar el vestuari i ha fet amb mi els complements dels vestits”.

Invitacions: sala Aifos