ACCIONS EXTRAORDINÀRIES SOBRE LES ESTRUCTURES

Com el foc, els terratrèmols, el vent, l'onatge, els impactes de maquinària i altres accions extraordinàries poden repercutir en la vida útil de les estructures i de quina manera se’n poden preveure les conseqüències serà la temàtica discutida i analitzada per professorat de renom en el curs de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira “Accions extraordinàries en estructures”, que dirigeix el professor titular d'escola universitària, en l'àrea de Mecànica dels Mitjans Continus i Teoria d'Estructures de la UA, Salvador Ivorra Doll.

El curs, que es desenvoluparà del 16 al 20 de juliol, al campus de Sant Vicent, segons explica el director, “comptarà amb professorat rellevant provinent de les tres universitats politècniques més importants de l'estat espanyol: Madrid, Barcelona i València, i plantejarà temes que solen eixir-se’n dels codis pel seu caràcter extraordinari. Sobre aquestes accions, com el foc o els sismes, en algunes ocasions no existeix consciència entre els projectistes. Per exemple, a Alacant cal tenir consciència dels sismes i tots els projectes s'haurien d'adequar mitjançant el càlcul estructural, cosa que implica l'estudi de les fonamentacions i altres detalls”.

“A més ―continua Ivorra― hi ha altres accions que s’hi explicaran, com les càrregues d'impactes que apareixen en garatges, per exemple d'un cotxe, o en la pila d'un pont, per l'impacte d'un camió. També parlarem de plataformes petrolieres, que és un tema singular que no s'estudia en les enginyeries, i hi haurà una altra sessió monogràfica important, sobre les càrregues dinàmiques produïdes pel vent”. El curs comptarà amb altres activitats d'interés, com una taula rodona sobre grans obres, en què participaran tècnics de Ciralsa. En la taula es parlarà del dic flotant per a Mònaco i del pont de l'estret d’Öresund. Així mateix, conclou Ivorra, “realitzarem una visita guiada a les obres de l'AVE Madrid-Alacant, en la qual es veurà el procés constructiu singular d'un viaducte”.