CONGRÉS INTERNACIONAL LA SOCIETAT DE LES VILLAE EN ÈPOCA ROMANA

Del 4 al 6 de juliol del 2007, se celebra el Congrés Internacional La Societat de les Villae en Època Romana a la Seu d'Alacant, on es presenten els resultats del projecte multinacional i multidisciplinari “The Vila Society in the Euro-Mediterranean Àrea: from the Roman estafe to the Western Modern Civilization”, en el marc del programa “Cultura 2000” finançat per la Unió Europea. Les Universitats Suor Orsola Benincasa de Nàpols, la d'Alacant i la de Bonn han unit les seues competències específiques i la seua tradició investigadora permetent la consecució d'una idea destinada a la valoració del patrimoni territorial historicoartístic de l'àrea euromediterrània.

En l'Antiguitat, la vila representa un fenomen tant econòmic (d'explotació agrícola, ramadera, marítima i del bosc) com cultural (pel seu luxe arquitectònic i decoratiu). El model de la vila romana es va forjar a Itàlia, aconseguint tota la seua complexitat i sumptuositat en la “Campania Felix”, des d'on irradiaria, amb l'expansió romana, cap a Europa. La seua exportació a la Península Ibèrica es deu, sobretot, al cultiu de la vinya i de l'olivera, i el benefici obtingut amb tal activitat econòmica quedaria reflectit en el luxe arquitectònic i decoratiu dels mosaics, les pintures i l'escultura. El mateix fenomen d'explotació agrícola i dels boscos es troba en Germania, com posen de manifest les viles d'Hambach, Hechingen, Oberndorf i Schwangau excavades recentment. Fins i tot en els segles XVIII i XIX, la vila romana s'erigix en un dels models habitativos més ambiciosos per l'aristocràcia culta, com en Aschaffenburg, a Corfú-per a la residència de l'emperadriu d'Àustria- i a Atenes, per al domicili de Schliemann; i si bé aquests dos últims exemples procedixen de Grècia, van ser de totes maneres producte de l'escola arquitectònica alemanya.

Dimecres, 4 de juliol

9.30 h: Presentació

10.00 h: Umberto PAPPALARDO (Università S.O.B.-Napoli)

Le ville romane in Campania

11.00 h: Pausa

11.30 h: Antonio DE SIMONE (Università S.O.B.-Napoli)

La Villa dei Papiri ad Ercolano

12.30 h: Rosaria CIARDIELLO (Università S.O.B.-Napoli)

La Villa di Poppea ad Oplontis: decorazioni dalla Repubblica all’Impero

13.30 h: Discussió

17.00 h: Mario GRIMALDI (Università S.O.B.-Napoli)

La villa in campagna e la villa in città: i complessi di Fannio Sinistore e Marco Fabio Rufo

18.00 h: Ivan VARRIALE (Università S.O.B.-Napoli)

La Villa imperiale di Pausilypon

19.00 h: Discussió

Dijous, 5 de juliol

9.30 h: José UROZ SÁEZ (Universitat d’Alacant)

Agricultura y villae romanas. Etapas y modelos productivos

10.30 h: Miguel LOUIS y Yolanda SPAIRANI (Universitat d’Alacant)

Las Casas Palau dels Andresses y de Pere Bigot en Benissa, un ejemplo de la influencia arquitectónica del modelo de villa romana

11.00 h: Pausa

11.30 h: Andrea SALCUNI (Universität Bonn)

La decorazione scultorea delle ville romane

12.30 h: Girolamo F. DE SIMONE (University of Oxford)

13.30 h: Discussió

17.00 h: José Luis SERRANO PEÑA (Universitat de Jaén)

Villae romanas en Andalucía: estado actual de la investigación

18.00 h: Antonio M. POVEDA NAVARRO (Universitat d’Alacant)

Aparición e implantación de las villae en el sur de la Tarraconense (s. II a C.-III d.C.)

19.00 h: Discussió

Divendres, 6 de juliol

Visites al MARQ i al jaciment de L’Alcúdia

Comité Científic: Umberto Pappalardo (Università S.O.B. – Napoli); José Uroz Sáez (Universitat d'Alacant); Harald Mielsch (Universität Bonn)

Administració del Projecte Cultura 2000: Paolo Cutolo (Administrador DICOCOM, Napolés); Eugenio Delfino (Project Manger, EACEA, Brussel·les)

L'assistència és lliure fins a completar la capacitat de la sala. Qui ho desitge podrà inscriure's prèviament, els que assistisquen a un mínim de 2 jornades podran sol·licitar un certificat de l'ICE de la UA.