16.000 MORTS PER MALALTIES LABORALS

El 10 de julio es va presentar, a la Universitat d'Alacant, un informe sobre la freqüència de les malalties d'origen laboral a l’estat espanyol, en el qual es denuncia que cada any moren 16.000 persones a causa de malalties adquirides al lloc de treball, una xifra que segons la responsable de l'informe, Ana María García, de l’Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut (ISTAS) de Comissions Obreres, el Registre de Malalties Professionals del Ministeri de Treball redueix a “entre zero i tres morts a l’any”.

L'informe s'ha presentat dins del curs “Els danys laborals en la població treballadora: el debat permanent” que s'imparteix en el marc de la Universitat d'Estiu Rafael Altamira. Una altra de les dades que revela l'estudi és que cada any 8.000 persones emmalalteixen de càncer al seu lloc de treball, prop de 4.000 contrauen dolences cardiovasculars i més de 2.000 són afectades irreversiblement en les vies respiratòries. Ana García assegura que el 9% dels homes i el 13% de les dones pateixen algun problema de salut relacionat amb el lloc de treball, principalment trastorns mentals i problemes osteomusculars.

L'objectiu de l'informe, segons García, és alertar la societat sobre la necessitat de conscienciació tant d'empresaris com de poders públics quant a aquesta realitat. García explica que, tot i ser el model legislatiu espanyol un dels millors, “cal que el sistema de salut públic reconega les malalties laborals com tals i deixen d'estar emmascarades sota el paraigua de les malalties comunes”. Els responsables de l’ISTAS critiquen la falta de voluntat política per a resoldre aquesta problemàtica i anuncien la intenció de presentar informes anuals amb dades actualitzades, a fi de crear una consciència social que aconseguisca pal•liar aquesta xacra.