"ÉS NECESSARI AUGMENTAR LA MOBILITAT ESTUDIANTIL ENTRE EUROPA I LLATINOAMÈRICA"

La Universitat d'Estiu Rafael Altamira ha impartit aquesta setmana el curs titulat Cooperación Universitaria entre Europa y Latinoamérica: Bases para la Captación y Gestión de Proyectos Internacionales, que ha reunit en el campus a experts de més d'una desena de països. Els ponents, que han analitzat les noves tendències en matèria d'internacionalització en les universitats d'ambdós costats de l'Atlàntic, han confirmat que la clau està en el foment de la mobilitat estudiantil.

El curs ha estat dirigit per Rafael Muñoz, director del Secretariat de Transferència de Tecnologia i Internacionalització de la Investigació, i Roberto Escarré, director de l'Oficina de Gestió de Projectes Internacionals de la UA, que han plantejat les sessions amb un caràcter eminentment pràctic, perquè els coneixements adquirits “siguen d'aplicació en universitats, ONG o fundacions”.

Els responsables del curs asseguren que fins relativament pocs anys, molts dels fons que tant universitats com centres d'educació superior o agències internacionals destinen a projectes de cooperació no eren coneguts per part de l'alumnat, perquè eren poques les ocasions en les quals proposaven, lideraven i gestionaven aquest tipus de projectes. Per això, altra finalitat del curs és donar a conèixer la metodologia de treball de les principals institucions d'educació superior d'Amèrica llatina i Europa i proposar estratègies que milloren les habilitats per a accedir a aquest tipus de fons.

Per a això s'ha contat amb la presència dels principals experts i estudiosos, com Hans de Witt i Jane Knight, que van participar en la redacció de l'informe “Educació Superior a Llatinoamèrica”, publicat pel Banc Mundial en l'any 2005, així com d'alguns dels responsables d'organismes espanyols que financen o desenvolupen activitats de cooperació amb Llatinoamèrica, com l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional (AECI), el Programa Iberoamericà de Ciència i Tecnologia per al Desenvolupament (CYTED), la Fundació Carolina o el Comitè Espanyol Universitari de Relacions Internacionals (CEURI), entre d’altres.

La xarxa PIHE

Aprofitant la celebració del curs en la Universitat d'Alacant, els membres de la xarxa PIHE es van reunir a Alacant per a avançar en un projecte que tindrà com resultat final la publicació d'un llibre en el qual s'arrepleguen els avanços en aquesta àrea. Alguns dels conferenciants del curs són membres de la xarxa PIHE, una xarxa d'experts en educació superior finançada amb fons de la Unió Europea que pretén identificar les raons i enfocaments clau que han dut a la internacionalització de les institucions d'educació superior en les dues regions i les seues implicacions en les estratègies institucionals i finançament en les dues regions.