LA CREACIÓ DRAMÀTICA A MÈXIC

La dramatúrgia mexicana de les últimes dècades i les seues principals línies i autors són els continguts essencials del taller “La creació dramàtica en el Mèxic de les últimes dècades: una mirada des de la pròpia experiència”, impartit per la premiada autora teatral i professora de Teories Dramàtiques en la Facultat de Filosofia i Lletres de la UNAM Norma Román Calvo.

El taller, que es desenvoluparà del 15 al 19 d'octubre, de 10.00 h a 13.00 h, amb 1 crèdit de lliure elecció curricular, pretén que “l'alumnat accedisca a una dramatúrgia molt poc estudiada i representada a Espanya, ja que, encara que el país passa per una crisi econòmica i es diu que el teatre també està en crisi, els dramaturgs mexicans són nombrosos i summament productius”, afirma la professora Román.

En el taller es desenvoluparan sis punts principals: els cinc eixos fonamentals de la creació dramatúrgica mexicana; la família i la parella (crisi i canvi), la confrontació entre la vida urbana capitalina i la província, la història (mites i refiguracions), la crisi social i política i la violència, la corrupció i el narcotràfic.

Norma Román

L'obra dramàtica de Román és nombrosa i es representa contínuament. Els seus temes es refereixen als costums i als problemes socials de Mèxic i maneja igualment l'estructura aristotèlica (Dónde vas, Román Castiillo; El enigma del esqueleto azul) i les obres no aristotèliques, tant les de tall brechtà com Este es el juego o Más allá del mar, o farses de l'absurd com Los mimos parlantes i La piedra de la locura. Treballs especials en la seua producció dramàtica són les obres escrites en vers com Pollo, mitote y casorio; Los compadres i Delgadina y la reina su madrina. A més, ha guanyat, entre d’altres, del Premi Estatal al Mèrit Literari 1998 Juan Ruiz de Alarcón atorgat per l'estat de Guerrero, i la medalla La meua vida al Teatre atorgada per la UNESCO en 2005. També és membre de l'Associació Mexicana d'Investigadors de Teatre (AMIT), en què actualment forma part de la mesa directiva.