100 ANYS D'ESCOLTISME, DONANT LA MÀ AL MÓN

El Vicerectorat d'Extensió Universitària de la UA ha col•laborat en la realització de la mostra “100 anys d’escoltisme, donant la mà al món”, que té l’objectiu principal de donar una visió global de l’escoltisme en els seus 100 anys de vida i fer comprendre al públic alacantí la gran dimensió que ha arribat a tenir aquest moviment de caràcter voluntari i educatiu.

Actualment el moviment escolta és, en els àmbits nacional i internacional, l'associació juvenil amb major nombre de membres: 80.000 a l’estat espanyol i més de 28.000.000 arreu del món. Han transcorregut 100 anys des que, en 1907, Baden Powell, fundador del moviment escolta, fera el primer campament, amb vint joves a l’illa de Brownsea (Anglaterra).

El moviment escolta té un caràcter eminentment educatiu i naix de la necessitat de crear espais en què els xiquets i joves puguen compartir experiències transmissores de valors com la solidaritat, l’amistat i la tolerància, etc.

Al País Valencià, la Federació d’Escoltisme Valenciana (FEV) agrupa les tres associacions existents del Moviment Scout Catòlic, Scouts de Castelló, Moviment Scout de València i Scouts d'Alacant. L'Associació Scouts d'Alacant-MSC és una entitat fundada en 1985, amb la intenció de reunir i conjuminar els diversos grups escoltes de les comarques d'Alacant. Actualment compta amb 12 grups i un total de 900 xiquets i joves.

Les finalitats de Scouts d'Alacant-MSC són col•laborar en el procés educatiu dels xiquets i joves, aplicant el mètode educatiu escolta. Aquest mètode vol contribuir a la formació de persones íntegres, crítiques amb el seu entorn i decididament compromeses en la societat, amb vocació de servei a la comunitat i preocupades pel creixement i la maduració personal.

OBJECTIUS
1. Celebrar els 100 anys del moviment escolta.
2. Apropar a la societat alacantina la realitat del moviment escolta, més enllà dels estereotips.
3. Promoure els valors de l'oferta educativa escolta: pau, respecte, desenvolupament personal i solidaritat.
4. Demostrar un compromís de transformació social.
5. Establir vincles amb altres col•lectius i associacions alacantines.

EXPOSICIÓ COMMEMORATIVA
Sala d'exposicions de la Llotja del Peix d'Alacant
Del 18 de desembre al 5 de gener

L'exposició “100 anys d’escoltisme, donant la mà al món” té com a objectiu principal donar una visió global de l’escoltisme en els 100 anys d’existència d’aquest grup i fer comprendre al públic alacantí la gran dimensió que ha arribat a tenir aquest moviment de caràcter voluntari i educatiu.

L'exposició consistirà en un recorregut marcat per diverses zones, en les quals es tractarà l'evolució en les diverses èpoques i els aspectes més importants del moviment escolta en aquests cent anys.

Coincidint amb l'exposició i a les mateixes instal•lacions de la Llotja del Peix, es realitzaran una sèrie d'activitats que per a dinamitzar la visita a l'exposició i incrementar el coneixement del moviment escolta per part dels més joves, xiquets i adolescents, que podran participar en activitats habituals en la metodologia escolta.

TAULES RODONES

7 NOVEMBRE
“Present i futur de la cooperació per al desenvolupament”, amb Julián Navas (Solidaritat Internacional), Javier Salazar (SED, Solidaritat, Educació i Desenvolupament), Imma Segrelles (Intermón – Oxfam) i Juan José Alonso (cooperant de AECI).Moderarà Darío Moreno (Entrepobles).

9 NOVEMBRE
“Medi ambient i actuació en l'entorn. Pensa globalment i actua localment”, amb Miguel Angel Rodríguez (Creu Roja), Isabel Luján (INUSA), Antonio Amo (GIRA), Alberto Galloso (Grup Skala Consultors) i Darío Moreno (Cota Ambiental). Moderarà Asunción Sánchez, regidora de Medi Ambient de l’Ajuntament d’Alacant.

13 NOVEMBRE
“Un Scout a 6.000 metres. Expedició a la serralada Reial dels Andes Bolivians”, a càrrec de Pablo Mora.
Àmbit Cultural d'El Corte Inglés
De 19.30 h a 20.45 h

16 NOVEMBRE
”Valores escoles en el món de l'empresa: professionals en la societat”, amb Tomás Guevara (economista), Jaime Escolano (periodista), Lucia de la Vega (sociòloga), Honorio Sánchez (metge) i Mariano Caballero (advocat). Moderarà Miguel Quintanilla (empresari).

CONFERÈNCIES

4 GENER
”Present i futur de l’escoltisme al món”, a càrrec de Marío Díaz (Comité Escolta Mundial Scouts Valencians – ASDE)
20.00 h

PROJECCIONS

17 NOVEMBRE
El silenci de les pedres
Director: Jesús Manuel Rubio.
Auditori CAM
11.00 h

24 NOVEMBRE
Una veritat incòmoda (An Inconvenient Truth)
Director: Davis Guggenheim
Presentarà: Carlos Aguilera (WWF-Adena).
Auditori CAM
11.00 h