MANOLE O EL DON DE AMAR

Manole o el don de amar és una obra teatral inspirada en una de les balades romaneses més populars. Conta la història del mestre Manole, un treballador a qui un noble local encarrega la construcció d'un monestir. Una nit, la muralla del monestir s'afona i Manole, per a salvar l'edificació, ha de sacrificar el que més vol: la seua muller embarassada. Interpretada per la Companyia Teatre Nacional Targu Mures, i dirigida per Cristian Ioan, l'obra es representarà el 28 de novembre, a les 20.00 h, al paranimf de la UA.

L'obra, que ha sigut traduïda al castellà per la professora de la UA i subdirectora de la Seu Universitària d'Alacant Catalina Iliescu, és “un espectacle molt visual, de gran moviment escènic, basada en una de les grans obres de la literatura oral romanesa”. En Manole, una al·legoria sobre el sacrifici suprem darrere de la creació, la música i la coreografia d'inspiració folkòrica es combinen amb fragments de l'obra Mesterul Manole, del poeta, filòsof i dramaturg romanès Lucian Blaga, els qual s'integren “en els moments clímax de la història”, segons explica Iliescu.

La companyia teatral ha preparat aquesta versió de l'obra en castellà treballant el text fonèticament. “Vaig enregistrar-los-en quatre versions, una llegida per mi i les altres tres per espanyols, amb veus de dones i homes, amb diferents ritmes i pronunciacions perquè pogueren aprendre el text fonèticament”, conta Iliescu. No és la primera vegada, però, que els actors encaren aquesta empresa, ja van preparar una versió francesa, que els va dur de gira per la Costa Blava. N’acaben de tornar.

Així mateix, el procés de traducció ha sigut ardu, ja que s'ha hagut de respectar l'obra en vers i mantenir-ne la cadència i el ritme. A més, comenta Iliescu, “Hem tingut dificultats amb els noms i, finalment, hem deixat els originals”. “La primera opció ―comenta Iliescu― va ser representar l'obra en romanés amb subtítols, però vam pensar que, com que el text no era molt llarg i l'obra és molt visual, es dispersaria l'atenció del públic”.

La Companyia Teatre Nacional Targu Mures és una de les més famoses de Romania i ha rebut nombrosos premis. L'any passat van actuar a Madrid i Getafe davant la comunitat romanesa. L'obra compta amb la col·laboració de l'Institut Cultural Romanés i l'Associació Amics de Romania per a la Inicativa i Promoció d'Intercanvis Culturals (ARIPI).

Recollida d'invitacions: sala Aifos

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant