'POÈTIQUES CAM', TREBALLS PREMIATS PER LES BEQUES D'ARTS PLÀSTIQUES

La CAM presenta, al Museu de la Universitat d'Alacant (MUA), la primera exposició de treballs premiats a través de les Beques d'Arts Plàstiques que promou, des del 2003, Obres Socials CAM, amb l'objectiu de fomentar i descobrir nous valors creatius. Adreçada a joves artistes, en les modalitats de pintura, escultura, dibuix, fotografia, vídeo i tècniques digitals, aquesta iniciativa dóna suport una vocació fonamental per al desenvolupament de les nostres cultures.

La mostra, que romandrà oberta al públic des del 13 de novembre de 2007 fins al 5 de gener de 2008, dóna a conèixer, en l'espai museístic de la Universitat d'Alacant, dotze projectes corresponents a les propostes guanyadores de les dues primeres convocatòries (2003-2004 i 2004-2005), que posteriorment visitaran ciutats de la geografia espanyola. Els horaris de visita són de dilluns a divendres, des de les 10.00 h fins a les 20.00 h ininterrompudament, i els dissabtes de 10.00 h a 14.00 h.

La CAM ha mantingut entre les seues accions de caràcter social, una contínua atenció i un evident interés per la cultura i, molt particularment, per les pràctiques i manifestacions artístiques. Una bona prova d'això són la seua activa xarxa de centres expositius i les freqüents col•laboracions amb entitats museístiques i centres municipals allà on s’ha implantat.

Dels dotze becats, quatre són dones i huit homes. Quant a la seua procedència, n’hi ha tres del País Valencià, dos de Catalunya, dos de Madrid, dos d’Aragó, un d’Andalusia, un de Galícia i un de l’Argentina. Set han desenvolupat el seu treball a l'estranger (Nova York, Berlín, Londres, Moscou, Bombai i Arles) i cinc a l’estat espanyol.

Per modalitats artístiques, els treballs presentats s'orienten majoritàriament cap a la fotografia i tècniques afins, amb un total de sis obres:

• Raúl Belinchón
“Hakuju Hall, Tòquio”. Sèrie “Pati de Butaques” (2005-2006).
Impressió fotogràfica inkjet Epson Ultrachorme K3 de conservació muntada després de metacrillligue.

• Sergio Belinchón
“Physikzentrum”. Sèrie “Públic” (2004)
C-print sobre alumini i laminat mat.

• Begoña Cisneros
Sense títol, núm. 3 (2004)
Serie “Espai entre les coses”. Còpia cromògena sobre alumini

• Rubén Ramos
“S/T” (2004)
Fotografia.

• Belén Uriel
“Framed Paradise 2” (2005)
Fotografia lambda-rc emmarcada (fusta cristall)

• Eduardo Valderrey
“OverPass 03” (2004)
Specific Site Work. Triangle Studios DUMBO. Brooklyn (Nova York)
Wall, Wood structure and slide projection

El vídeo, en les modalitats de videoinstal•lació i vídeo documental, presenta quatre treballs:

• Gustavo Caprín
“Exercitacions sobre l'electricitat” (2006)
Videoinstal•lació de 8 canals

• Glòrica Martí
“Quan la terra tremola” (2004-05)

• Pedro Ortuño
“Bollywood: The other side” (2005)
Videoinstal•lació: 3 projeccions simultànies de vídeo, so, fusta.

• Laura Torrado
“Altres llocs, altres realitats” (2005)
Vídeo documental

Finalment, dos artistes han presentat els seus treballs en tècniques artístiques més tradicionals, com ara el dibuix i la pintura:

• Carlos Domingo
“S/T” (2005)
Carbó sobre paper. Políptic (5 unitats).

• José Piñar
“Paisatge C.M.I.K.” (2006)
Acrílic sobre tela.

De manera global, podria subratllar-se que les investigacions i les propostes artístiques dutes a terme, des de la fotografia o el vídeo, com pols màxims d’atracció, impliquen reiterats i acurats replantejaments del mitjà, és a dir del llenguatge artístic emprat. Cal tenir en compte que en ambdues circumstàncies --des del vídeo o des de la fotografia-- és l’aplicació de l'alta tecnologia, el que es troba ineludiblement en la seua base i en el corresponent desenvolupament, per això necessita ser contrastada, posant a prova les seues pròpies possibilitats i rendiments expressius, és a dir l’exigència indiscutible de la seua conversió en potent i versàtil llenguatge artístic.

En uns casos, es decanten més cap a l’atenció dels valors sensibles i formals de les obres i, en altres ocasions, en els valors vitals i expressius de les propostes creatives. Els artistes s'han esforçat a aconseguir el millor d’ells mateixos, en la resolució dels projectes que van merèixer el interés del jurat que els van seleccionar.

Igualment és determinant, en moltes d'aquestes poètiques, que ací es descobreixen i defineixen, en el context artístic dels llenguatges de la fotografia o el vídeo, l’èmfasi concedit a la dimensió humana, quant al comportament de les persones en la vida quotidiana, o pel que fa a la inserció social. També ha interessat a algunes de les propostes la caracterització expressiva de determinats ambients i mitjans: l'impacte de la solitud, l'aïllament, els recursos festius o religiosos, etc.

D'alguna manera, el conjunt d'aquesta mostra reflecteix un cert panorama existent en les tendències de la producció artística contemporània. Prevalen clarament les preferències cap a nous mitjans i és innegable l’accentuació de la presència de la tecnologia audiovisual en l’experimentació més destacada i abundant. D’altra banda, el pes de la fotografia i del video continua sent evident, com la hibridació i el dialogotip entre les arts, sense que tampoc hi falten, mantingudes en un cert nivell restrictiu, altres manifestacions de caràcter més estrictament pictòric o escultòric.

Sens dubte, cal dir que les Beques CAM d'Art Contemporani figuren actualment entre les més destacades, preferides i sol•licitades del context artístic nacional, amb una destacada dotació econòmica i prestigiosos jurats i professionals ocupats plenament en la planificació i actualització d’aquestes convcocatòries.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer