EL MÓN INTERIOR DE LA DONA AL PARANIMF

El pròxim 5 de març, dins dels actes del 8 de Març, Dia Internacional de la Dona, es representarà, a les 20.00 h i al paranimf de UA, Las mujeres y el mar, del poeta grec Yannis Ritsos, dirigida per Antonio González Beltrán, de La Carátula. L'obra ha sigut concebuda com un espectacle coral, ple de força i poesia, sobre el món de la dona, que compta amb Trinidad González en el paper principal.

Las mujeres y el mar es presenta al públic com una reflexió sobre el món interior de la dona, quins són els desitjos i problemes de les dones que apareixen en la seua obra?

En el text de Ritsos, aquestes dones parlen de la solitud, de la llunyania, de l’entrega, del seu poder, de la seua força. Són dones plenes i la seua visió del món és global, naturalment des de la particularitat i la quotidianitat del seu petit món, que és el de totes les dones. Per això, no és només un retrat de dones de pescadors, és sobretot un retrat de la dona, en el seu sentit més ampli. D’altra banda, es tracta d'un personatge coral, amb els matisos variats que cadascuna de les cinc actrius imprimeix. Els personatges de la xiqueta i de la Grisa són els únics individualitzats per l'autor.

Quina posició simbòlica hi ocupa el mar? De quina manera es contraposa als personatges?

La mar és còmplice i rival, la contrincant a què cal vèncer o amb la qual aliar-se. És font de vida i de mort. És l'origen i la fi de tot. És la força dels seus homes, però també la seua debilitat. És la presència constant i ineludible dels seus destins inexorables.

Quins són els grans temes de què parla l'obra?

Els dos temes fonamentals del teatre universal: la vida i la mort. També el de l'amor, però no en el sentit líric, sinó en el sentit natural, espontani, en què arrela amb la vida mateixa, i amb la mort, d'una manera cíclica, en una roda sense fi.

Parle'm del lloc on se situa l'acció.

L'acció se situa en un lloc inconcret. Podria ser un ampli pati de veïnes, a la mar. Simbòlicament, podríem parlar d'una plataforma marina, prop de la platja, fins i tot d'una illa on estan les dones sense possibilitat d'eixida. Només una xiqueta entra i ix de l'espai, perquè representa el futur, l'esperança. La Grisa, que representa la continuïtat en la lluita vital, sorgeix d'elles, del personatge coral.

Quant a l’escenografia, quins són els reptes d'aquesta obra?

Volíem fer visible la presència de la mar. En un primer estadi del muntatge, vam pensar fins i tot a col·locar una plataforma sobre una platja, sobre l'aigua. Vam haver de traslladar la idea a un escenari convencional i el resultat va ser una plataforma de fusta, amb un masteler mòbil que s'alça en un moment determinat. Les dones estan envoltades de velam.

L'obra és de Yannis Ritsos, un poeta grec de gran prestigi, però per què va escollir aquesta obra de la seua producció teatral per a dur-la a escena?

El primer que em va cridar l’atenció va ser la bellesa del text. En el nostre repertori no és rar trobar textos de poetes: Miguel Hernández, Carlos Edmundo de Ory, León Felipe, Walt Whitman... Després de la bellesa del text, hi ha la seua profunditat temàtica.

Per què es considera aquesta obra de teatre social?

Perquè tot i ser un text poètic, és també una arenga, una crida a les dones perquè mantinguen la seua lluita quotidiana i, sense perdre el contacte amb la realitat, sàpien utilitzar l'altura de mires, les ales de la seua condició femenina.

Recollida d'invitacions a la sala Aifos

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer