ELS MORTS I LES MORTES

El 5 de setembre s'inaugura en la Seu Ciutat d'Alacant la mostra Els morts i les mortes, que engloba 43 dibuixos de David Vela que il·lustren textos sobre la mort, escrits per Ramón Gómez de la Serna. En la seua major part estan extrets d'una de les obres mestres del ramonisme, el llibre Los muertos y las muertas y otras fantasmagorías (1935), encara que també inclou una desena de gregueries preses de diferents llibres i antologies. Segons David Vela, aquesta exposició “és una provocació en clau d'humor en la qual es recorda a la gent que es va a morir però amb un fons positiu basat en el carpe diem”. Vela, que considera a Ramón Gómez de la Serna iniciador de l'humor negre actual a Espanya, afirma que per a donar el veritable servei a la mostra “cal recórrer-la sencera”.

Amb motiu de la inauguració, el mateix dia 5 de setembre, a les 20.30 hores, l'autor dels dibuixos, David Vela, impartirà la ponència Los muertos y las muertas. Ramón Gómez de la Serna, cronista de los muertos, en la qual parlarà de les bases i plantejaments de l'humor negre i donarà un repàs a l'obra de De la Serna inspiradora de les seues il·lustracions.

Els dibuixos pretenen il·luminar, des del punt de vista de l'humor gràfic i la il·lustració, l'aproximació i el joc de Gómez de la Serna a l'afrontar, des de molt variats angles, el tema de la mort, una visió en la qual planeja l'ombra de Quevedo, ecos de l'Espanya negra de Gutiérrez Solana, i, per descomptat, l’humorisme iconoclasta i personal de l'autor de les gregueries.

L'exposició s'exhibirà fins al 15 d'octubre.