EL MUA ACULL UNA MOSTRA DE VÍDEO D'AUTORS ESPANYOLS

Des de la irrupció del vídeo en la dècada dels 60, les peces de vídeo han anat cobrant importància a poc a poc tant en la creació artística com en el mercat de l'art. Si bé és cert que cada vegada més museus incorporen aquestes obres d'art a les seues grans col·leccions, no és tan habitual trobar sales ni llocs destinats exhibir-les. A fi de pal·liar aquest dèficit, el Museu de la Universitat d'Alacant ha organitzat una mostra de vídeo d'autors espanyols, en sessions dobles, a partir del 7 de novembre i fins a mitjan de gener. En total, a la sala Altamira del MUA es podran veure, al llarg d'aquests dos mesos, 25 obres de cinc artistes.

L'objectiu, segons els responsables tècnics de la mostra, “no és establir una llista dels millors o dels més cotitzats artistes espanyols, sinó mostrar l'obra d'alguns dels qui utilitzen el vídeo de forma continuada com un mitjà més de la seua producció”. Per això, l'exposició comptarà amb peces que parteixen de pressupostos artístics molt diferents: la poesia, el discurs polític, la bellesa formal, el feminisme o la psicologia. En el primer lliurament d'aquesta mostra, que es perllongarà fins a mitjans de desembre, s'exhibeixen obres d’Àlex Francés, Javier Codesal i Daniel G. Andújar. El segon, immediatament posterior, continuarà fins a mitjans de febrer i comptarà amb les creacions de Mira Bernabeu i Paloma Navares.

Temàtica variada

La temàtica de les obres exposades és molt variada. La representació plàstica del dolor és la clau que defineix l'obra d’Àlex Francès, un dolor que apareix tant en el cos com en les relacions. Se’n podran veure quatre obres: Buenaluz, que fou un encàrrec de la Biennal de Flamenc de Sevilla, on veiem a una balladora emmanillada que taloneja sobre una taula davall de la qual hi ha un home nu i immòbil. En Niño que es mostra el paral·lelisme estètic existent entre la vida i l'art. Retrato invertido tracta la identitat individual i en Crecer es representa el dolor del cos i del lloc en l'espai que ocupa cada individu.

Javier Codesal, de qui s'exhibeixen tres obres, divideix la vida en etapes: la infància, en Mario y Manuel, on els dos protagonistes, xiquets de molt curta edat, ens presten els seus ulls i mirades. En Viaje de novios aborda el període de plenitud vital, en el qual els llaços de l'amor, els problemes de salut i el pes de la vida són els assumptes centrals, a través de l'esdevenir d'una parella Roser i Josep que han d'afrontar individualment, i com a parella, el mos de la malaltia en els seus cossos. El monte perdido és una reflexió sobre l'últim període de la vida, amb la mort com a tema central.

L'obra en vídeo de Daniel G. Andújar té un perfil molt polític. És un activista que, prenent imatges ja existents, situa l'espectador enfront de les contínues paradoxes de la societat i la política. Els seus assumptes són la violència i la guerra, el consumisme, l'oci, les grans corporacions, etc. Utilitza l'apropiació com a mètode de creació estètica, poètica i política. Se’n poden veure 8 obres; algunes sense títol, les altres són: Honor, Seamos cruels, X, Western Cynism i Mayo 68.

L'entrada és lliure i limitada a la capacitat de la sala.