INSECTES: UNA AVENTURA DE 350 MILIONS D'ANYS

Fins al 23 de desembre s'exhibirà, a la sala Aifos de la UA, la mostra fotogràfica “Insectes: una aventura de 350 milions d'anys”, que pretén reflectir l'existència dels insectes sobre la Terra des del període devonià. L'exposició ha sigut organitzada per l'Associació Espanyola d’Entomologia, amb el suport del Centre Iberoamericà de la Biodiversitat i la Facultat de Ciències.

La mostra ens apropa, a través de les fotografies d'Alberto Carrera i els textos de Purificació Gamarra, José M. Hernández i Tomás López, a aquests invertebrats des del seu propi punt de vista, amb un repàs per alguns dels factors que han representat la clau per a la supervivència i la diversificació dels que avui són el grup més nombrós d'éssers vius. El gran èxit que, com a grup zoològic, han tingut els insectes es deu a diversos aspectes fonamentals. Aspectes que els han permés adaptar-se als ambients més diversos, a les condicions climàtiques més variades i a les fonts nutrícies més heterogènies.

L'existència dels insectes sobre la Terra es remunta al període devonià, fa 350 milions d'anys aproximadament. El primer fòssil d'insecte que es coneix correspon a un petit coleòpter, Rhyniella praecursor, procedent d’Escòcia i datat en el devonià mitjà. No obstant això i atès que es tracta d'un insecte evolucionat, l'origen del grup ha de situar-se cap al principi del període o finals de l'anterior, el silurià, fa 400 milions d'anys. A partir d'aquest moment, els insectes protagonitzen una diversificació extraordinària, que els du a ocupar una enorme varietat de nínxols ecològics i desenvolupar formes i hàbits de vida extraordinàriament variats.