LA UA CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

La Universitat d'Alacant ha programat un ampli ventall d'activitats entorn del Dia Internacional contra la Violència de Gènere, que es commemora el 25 de novembre. Cursos, exposicions, música, les campanyes “Posa't al meu lloc” i el test “el semàfor de la violència de gènere” són les activitats amb què la institució docent pretén mostrar la seua repulsa als maltractaments cap a les dones. Segons Mar Esquembre, directora del Centre d'Estudis sobre la Dona (CED): “Qualsevol dona pot patir maltractaments, ja que aquest comportament no té res a veure amb l'edat, la religió, l'estatus social o econòmic, ni amb la capacitació professional. L'únic factor de risc és ser dona”. Per això, un any més, diversos centres i serveis de la Universitat d'Alacant s'han unit per a elaborar un programa comú.

El primer dels actes es va dur a terme el passat 17 de novembre. Es tracta del curs “Desemmascarant la violència de gènere i el racisme: dues cares de la mateixa moneda?”, dirigit per la professora María Martínez Lirola i organitzat pel CED. Igualment, del 24 al 28 de novembre, es farà la I Setmana contra la Violència de Gènere, organitzada pel Consell d'Alumnes. S’hi abordarà la realitat de la violència de gènere des de diversos sectors i punts de vista, amb representants polítics, jutges, policies, forenses, criminòlegs, educadors socials, etc.

Enguany, el díptic informatiu, dissenyat per a publicitar els actes programats, inclou el que s'ha anomenat semàfor de la violència, un doble test que pretén alertar-nos del grau de perill que comporten determinades actituds de parella. Creat pel Centre d'Estudis sobre la Dona, el doble test, un d’específic per a xics i un altre per a xiques, es pot contestar sobre el díptic mateix. Segons la directora del CED, quan en una o més qüestions s'encén el semàfor el roig cal cercar, com a mínim, consell. Per a això, es faciliten els telèfons de contacte tant dins com fora de la Universitat.

Art contra la violència

En el marc del programa institucional, s'ha previst inaugurar dues exposicions que podran veure's fins a mitjans de desembre.

La primera, a la sala Aifos, s'inaugura el divendres 21 de novembre, a les 12.15 h. Es tracta de la mostra “Després de la consciència impedida”, de l'artista alacantina Tana Espinosa Ruiz, formada per catorze obres i escrits realitzats en els últims cinc anys. Segons l'autora, l'exposició aplega “la recerca de la consciència pròpia de les dones, del nostre pensament, el desenvolupament i transmissió del qual ha sigut coartat i desvalorat”. La mostra s'exhibirà fins al 20 de desembre.

El dilluns 24 de novembre, a les 20.00 h i a la sala polivalent del Museu de la Universitat d'Alacant (MUA), tindrà lloc la inauguració de la mostra “Materials esquerrans”, d’Eutiquio Estirado. L'exposició compta amb pintures, escultures i instal·lacions que, segons l'artista, “plantegen el desafiament de contemplar l'assassinat des d’una òptica impròpia, insòlita o sinistra, és a dir, esquerrana, com a sinònim de tot això. Tots els elements d'aquesta col·lecció pretenen denunciar la gratuïtat i brutalitat del crim contra les dones”.

Música amb Mercedes Peón

Per al mateix dia 25 de novembre, declarat per la UNESCO Dia Internacional contra la Violència de Gènere, el Secretariat de Cultura de la UA ha programat l'actuació musical de la cantant gallega Mercedes Peón. El concert, que començarà a les 20.00 hores, tindrà lloc al paranimf de la UA. Mercedes Peón, artista folk guardonada en 2008 amb el Premi Nacional de Música Gallega, presentarà “Sihá”, el seu nou treball. Es tracta d'un espectacle ple de força i sentiment, en què Peón uneix la tradició més pura de la música gallega amb els sons més moderns.

Posa't al meu lloc

També durant el matí del dia 25 de novembre es desenvoluparà, als baixos de la Biblioteca General, la campanya “Posa't al meu lloc”, organitzada pel Consell d'Alumnes de la Universitat d'Alacant. Segons el president del Consell, Cristian Sirvent, “muntarem un estand on maquillarem els qui acudisquen perquè senten, de manera visual, el que experimenta una dona maltractada. També s’hi repartirà informació sobre les activitats al campus i sobre on s’ha d’anar si eres víctima de maltractaments, tant ací com fora de la Universitat”.

A les 12.45 hores, al monòlit situat enfront de l'edifici del Rectorat, tindrà lloc una concentració silenciosa organitzada també pel Consell d'Alumnes. Sota el lema “Tots som víctimes”, la convocatòria desitja mostrar la solidaritat de la comunitat universitària amb les víctimes de la violència de gènere i la seua repulsa pels assassinats.

Organitzen
Vicerectorat d'Extensió Universitària
Vicerectorat de Qualitat i Harmonització Europea
Centre d'Estudis sobre la Dona (CED)